Citroënin pakettiautojen CO2-päästöt Suomessa tippuneet jopa 50 g/km alle kahdessa vuodessa

Citroënin vahva panostus täyssähköisiin pakettiautoihin näkyy konkreettisesti rajusti pudonneissa hiilidioksidipäästöissä. Citroënin Suomessa myymien pakettiautojen keskimääräiset CO2-tasot ovat tippuneet alle kahdessa vuodessa peräti 50 g/km WLTP-mittaustavalla.
Citroënin pakettiautojen keskimääräiset CO2-päästöt vuonna 2020 olivat 206 g/km, kun nyt elokuun loppuun mennessä 2022 vastaava luku on 156 g/km. Raju pudotus keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä johtuu Citroënin menestyksekkäästä ja laajasta sähköpakettiautomallistosta, joita on liikenteessä jo suuri määrä.
Vastaavat WLTP-lukemat koko autoalalla ovat 207 g/km (2020) ja 198 g/km vuoden 2022 ensimmäisen kahdeksan kuukauden ajalta. Citroënin pakettiautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat siis selkeästi muuta alaa alhaisemmat. Täyssähköisten pakettiautojen WLTP-lukemat ja lähipäästöt ovat tietenkin täysin nolla.
Alkuvuoden ensirekisteröinneissä (1-8/22) Citroënin sähköpakettiautojen markkinaosuus on 33,1 prosenttia ja kasvua edellisvuoteen on tullut 112 prosenttia. Citroënin sähköpakettiautot ovatkin selkeästi markkinoiden suosituimpia sähköpakettiautoja.
Sähköpakettiautojen suosion taustalla on johdonmukainen ja asiantunteva taustatyö
”Tarjoamme asiakkaillemme tukea autokannan sähköistämisen suunnitteluun. Kerromme esimerkiksi, mihin käyttöön sähköautot sopivat sekä autamme TCO:n eli kokonaiskulujen laskennassa. Otamme tarjouksissamme huomioon, että siirtymä sähköautoihin on hallittu ja että ajoneuvot täyttävät puhtaan ajoneuvon direktiivit, toteaa Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle.
Olemme lisäksi järjestäneet asiakkaille sähköpakettiautoiluun liittyviä seminaareja ja infotilaisuuksia. Joukoissamme on myös sähköisen ammattiliikenteen kovin asiantuntija Panu Lahtinen, Vuolle kehaisee lopuksi.”
Citroënin sähköpakettiautot ratkaisu ”last mile delivery” -kuljetuksiin
Globaaleista hiilidioksidipäästöistä logistiikka-ala tuottaa 11–12 prosenttia. Näistä päästöistä peräti 14 prosenttia koostuu ”last mile delivery” -vaiheesta eli logistiikkaketjun viimeisestä osiosta ennen tavaran toimitusta. Se tarkoittaa 1,7 prosenttia koko maailman hiilidioksidipäästöistä.
Sähköpakettiautot ovat erinomainen ratkaisu nimenomaan viimeisten kilometrien jakeluliikenteeseen niin päästöjen kuin käyttökulujen osalta. Citroënin sähköpakettiautomallistoon kuuluvat e-Berlingo Van ja e-Jumpy, joita on saatavilla eri koripituuksilla sekä monipuolisilla varusteluilla.
Kaupunkien hiukkaspäästöt kuriin sähköpakettiautolla
VTT:n LIPASTO-mallin mukaan pakettiautojen pienhiukkaspäästöt muodostavat peräti 33 prosenttia kaikista liikenteen pienhiukkaspäästöistä Helsingissä, vaikka niiden ajosuorite on vain 10 prosenttia kaikesta Helsingin liikenteestä. Sähköpakettiauto on täsmäratkaisu kaupunkien keskustojen hiukkaspäästöihin.
Lähteet: Bisnode, Netwheels Mittaristo, Traficomin liikenneasioiden rekisteri, VTT, ITF Global