Näytä sisältö
Sähköistä liikkumista kaikille

CITROËN TARJOAA SÄHKÖISTÄ LIIKKUMISTA KAIKILLE

Sähköistä liikkumista kaikille

CITROËN ON TUONUT AUTOILUN KAIKKIEN SAATAVILLE JO YLI 100 VUODEN AJAN

Ja se ei ole vielä läheskään ohi!

Vuodesta 1919 lähtien Citroën on ollut avainasemassa autojen demokratisoimisessa suurelle yleisölle. Nyt jatkamme tätä tietä sähköisen liikkuvuuden aikakaudella tuomalla sen kaikkien saataville.

Liikkumisen tarpeemme muuttuvat, ja ympäristönäkökulmat ovat yhä tärkeämpiä. Citroën sopeutuu uusiin vaatimuksiin. Tarjoamme nyt useita täysin sähköisiä malleja ja ladattavia hybridejä, jotka on kehitetty jokapäiväisen elämän eri tarpeiden mukaan.

 

MINKÄLAINEN ON SINUN TARPEESI?

Ladattava hybridi

Teetkö lyhyitä matkoja viikolla, mutta haluat päästä pois viikonlopuksi?  Ladattava hybridi on tehty sinua varten.  C5 Aircross SUV:lla voit matkustaa sähköllä jopa 65 kilometriä yhdellä latauksella, mutta voit myös siirtyä polttomoottoriajoon pidemmillä matkoilla. 

 

Täyssähkö

Ajatko pääasiassa lyhyitä arkisia matkoja ja onko sinulla helppo pääsy sähköauton latauspaikkaan reitilläsi?  Haluatko säästää rahaa ja olla ympäristövastuullinen? Valitse 100-prosenttinen sähköauto!

 

 

 

AUTOALAN UUDEN TEKNOLOGIAN ESITE TIETOJA AUTOJEN TEKNIIKASTA JA OMINAISUUKSISTA
AUTOALAN UUDEN TEKNOLOGIAN ESITE TIETOJA AUTOJEN TEKNIIKASTA JA OMINAISUUKSISTA

 

 

OPTIMOI TOIMINTAMATKASI

Citroën näyttää kaiken tarvittavan tiedon lataushybridisi tai sähköautosi toimintamatkasta.

LATAAMINEN

Lataushybridi- ja sähköautojen lataaminen voi tuntua alkuun haastavalta ja laittaa pään suorastaan pyörälle. Tutustu lataamisen perusasioihin, jotta voisit nauttia vain Citroënilla ajamisesta.

 

PALVELUITA SÄHKÖAUTOILUUN

Suoraan puhelimesi kautta

Voit hallita autosi latausta sekä matkustamon esilämmitystä- ja jäähdytystä etänä ilmaisen My Citroën -sovelluksen avulla.
Katso lähin latausasemasi osoitteessa https://latauskartta.fi/.

TUTUSTU CITROËN SÄHKÖ - JA HYBRID MALLISTOON

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA SÄHKÖAUTOILUUN LIITTYEN

HINTA

Ovatko sähköautot todella halvempia kuin bensiini- ja dieselautot?

Sähköautoiluun siirtyminen tuo säästöjä päivittäin.

 

Esimerkki vertailukustannuksista C4 ja ë-C4 -mallien osalta 100 kilometrin ajomatkalla:

● 100 km ë-C4 sähköautolla: 2,4 €

● 100 km C4 polttomoottoriautolla: 8,7 € (i) Kustannus on laskettu WLTP-normin antamalla kulutuksella 5,8 l/100 km C4 PureTech 130 EAT8 automaatti versiolle ja bensiinin 1,5€ litrahinnalla.   

 

Citroën-ajoneuvojen käyttökustannukset (perustuen sähkön hintaan 0,15/kwh) (i) Kustannukset on laskettu WLTP-normin mukaiselle energian kulutukselle. Energian kulutukseen vaikuttaa mm: keliolosuhteet, ulkolämpötila, ajotyyli ja nopeus sekä tien profiili.  

● C5 Aircross Plug-In Hybrid: 3,5 €

● ë-C4 : 2,4 €

● ë-Jumpy/ë-SpaceTourer (230 km) : 3,6 €

● ë-Jumpy/ë-SpaceTourer (340km) : 3,8 €

 

Onko sähköajoneuvon huoltokustannukset suuremmat vai pienemmät kuin perinteisessä ajoneuvossa?

Täyssähköajoneuvon kokonaiskäyttökustannukset (pois lukien energia) ovat n. 30% vähemmän, kun polttomoottorilla(i) sis. Takuun laajennus, määräaikaishuolto ja kulutusosat   . Tämä siksi, koska sähköautot eivät vaadi öljynvaihtoja, öljynsuodattimen vaihtoja, kytkinhuoltoja tai pakokaasu-/päästömittauksia. Määräaikaishuoltoja on myös täyssähköautossa harvemmin: joka toinen vuosi tai kun ensimmäisen vuosihuollon jälkeen on ajettu 25 000 km kun taas polttomoottoriajoneuvolla määräaikaishuolto on kerran vuodessa. Tietyt tarkastukset, kuten elektroniikka ja akku, vaativat kuitenkin korkeaa tasoa turvallisuuden ja teknisen asiantuntemuksen osalta.

Ovatko sähköauton vakuutusmaksut suuremmat vai pienemmät kuin polttomoottoriautossa?

Sähköajoneuvon vakuutus voi olla jopa 10% halvempi, kuin vastaavalla polttomoottoriajoneuvolla.

Paljonko maksaa latauspisteen asentaminen kotiin?

Citroënin tarjoama Wall Box kotilatausasema asennettuna maksaa alkaen 1 595 €. Hinta riippuu aina asennuskohteesta, lisätietoja saat lähimmältä Citroën-jälleenmyyjältä.

Mitä tukia voin saada sähköauton ostoon?

Suomessa valtio tarjoaa hankintatuen täyssähköisen pakettiauton ostoon. Tutustu tarkemmin hankintatukeen ja sen ehtoihin osoitteessa: https://www.traficom.fi/fi/hankintatuet
TOIMINTAMATKA

Kuinka pitkä tomintamatka sähköajoneuvossa on?

Citroënin sähköisten ajoneuvojen WLTP-mittaustavan mukaiset toimintamatkat ovat:

 

  • C5 Aircross Plug-In Hybridi: jopa 65 km sähkökäytöllä ja 650 km polttomoottorilla
  • Ë-C4: jopa 350 km
  • Ë-Jumpy: jopa 330 km

 

Ladattavassa hybridi -autossa on polttomoottori ja sähkömoottori sekä akku, jonka sähköä käytetään auton liikuttamiseen. Täysin sähköisesti ajaminen on mahdollista aina 135 km/h nopeuteen saakka. On kuitenkin tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12V akkujen alhainen varaustaso. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.

Mitkä tekijät vaikuttavat toimintamatkaan?

Lämpötila ja lämmitys

Sähkömoottori ei tuota lämpöä lämmittämään auton matkustamoa. Siksi akun varausta käytetään myös matkustamon lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen. Auton esilämmitys tai -jäähdytys auton ollessa latauksessa on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa toimintamatkaa. Myös ulkolämpötila vaikuttaa toimintamatkan pituuteen.

 

Ajotapa

Ajotavalla on selkeä vaikutus sähkönkulutukseen. Taloudellinen ajotapa on avain sähköistetyn ajoneuvon toimintasäteen maksimoimiseen: hellävarainen kiihdytys ja regeneratiivisen jarrutuksen käyttö (B-tila) voivat parantaa toimintamatkaa jopa 15 %.

 

Nopeus

Nopeudella 120 km/h sähköauton toimintamatka voi olla vain puolet verrattuna sen WLTP-arvoon. Siksi nopeuden vaikutukset kantamaan ovat paljon merkittävämpiä kuin polttomoottoriajoneuvoissa.

 

Tieprofiili

Ylämäkiin ajettaessa kulutus kasvaa, mikä puolestaan vaikuttaa toimintamatkaan. Alamäissä regeneratiivisen jarrutuksen (B-tila) avulla voit palauttaa energiaa akkuun.

Entä jos tuleva ajomatka on pidempi kuin ajoneuvoni toimintamatka?

Kun haluat lähteä pidemmälle ajomatkalle sähköajoneuvolla, kannattaa reitti suunnitella valmiiksi etukäteen ja etsiä reitin varrelle latausasemat valmiiksi. Huomioitavaa on myös lataamiseen kuluva aika, esim. lataus 0 – 80 % 100 kW:n pikalaturilla kestää n. 30 min.

Latautuuko akku itsestään ajon aikana?

Regeneratiivinen jarrutus lataa akkua aina kun auto hidastaa, eli aina kun jarrutat tai ”Brake”-ajotilassa nostat jalan kaasupolkimelta. Tämä ”ilmainen” sähkö pidentää ajoneuvon toimintamatkaa. Regeneratiivinen jarrutus ja tasainen ajotyyli optimoivat auton toimintamatkaa jopa 20 % kaupunkiajossa

Miten tarkistan sähköautoni jäljellä olevan toimintamatkan?

Sähköautossa toimintamatka näkyy ajonopeusmittarin vieressä. Toimintamatka lasketaan reaaliaikaisesti yllä mainittujen tekijöiden perusteella. 

Lataushybridissä ajonopeusmittarin toisessa reunassa näkyy toimintamatka sähkökäytöllä ja toisessa reunassa toimintamatka polttomoottorilla. 

Jäljellä oleva toimintamatka ja latauksen tila voidaan tarkistaa myös etänä My Citroën -sovelluksessa

LATAAMINEN

Miten ja missä lataan autoani?

Sähkö- ja lataushybriautoa kannattaa ensisijaisesti ladata kotona. Kotilataus on kätevämpää ja samalla paljon edullisempaa kuin julkisia latauspisteitä käytettäessä. Kotona autoa voidaan ladata kahdella tapaa: joko kotitalouspistorasiasta (Mode 2) tai latauslaitteella (Mode 3). Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta, sillä sen kanssa lataaminen sujuu nopeammin kuin kotitalouspistorasiasta. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu käytettäväksi pitkäaikaiseen kuormitukseen.

 

Useimmissa tapauksissa julkisten latauslaitteiden käyttäminen on maksullista ja vaatii jonkinlaista tunnistautumista esimerkiksi lataussovelluksen tai RFID-tunnuksen avulla latauksen aloittamiseksi. Julkisissa lataupisteissä on asiointilatureiksikin kutsuttuja Mode 3 -tyyppisiä hidaslatureita, joissa käytetään omaa Mode 3 -latauskaapelia. Lisäksi sähköautoille on olemassa on pika- ja suurteholatureita (Mode 4).

Mistä tiedän, missä latausasemat siajitsevat?

Helpoten julkisia latauspaikkoja löytyy esim: latauskartta.fi tai plugshare -mobiilisovelluksesta. Nämä Suomen kattavat sovellukset on helppokäyttöisiä ja näyttää sijainnin lisäksi lataustyypin ja tehon.

Miten pitkään sähköajoneuvon lataaminen kestää?

Latausaika riippuu useista tekijöistä, kuten akun tyypistä, kotiasennuksen tyypistä tai käytettävästä latausasemasta. Sähköauton akku on mutkikas kokonaisuus, joka tykkää tietynlaisista olosuhteista latautuakseen mahdollisimman nopeasti. Nyrkkisääntö on, että mitä tyhjempi akku, sen paremmin se ottaa virtaa vastaan. Mitä täydempi akku, sen hitaammin auto latautuu. Tämän vuoksi parhaimman latausnopeuden saaminen vaatii optimaaliset olosuhteet. Lähtökohtaisesti kylmä akku ei ota virtaa vastaan kovin nopeasti. Siksi talvisin latausajat ovat usein pidempiä kuin kesäisin. 

 

Esimerkkejä latausajoista 50kWh akulle:

 

Hidas lataus (Mode 2) 1.8 kW (AC)

- 40 %: n. 12 h 30 min

- 80 %: n. 25 h

- 100 %: n. 31 h

 

Peruslataus (Mode 3) 11 - 22 kW (AC)

- 40 %: n. 2 h

- 80 %: n. 4 h

- 100 %: n. 5 h

 

Pikalataus (Mode 4) 100 kW (DC)

- 40 %: n. 15 min

- 80 %: n. 30 min

- 100 %: n. 1h 15 min

Mitkä ovat nykyisiä latausstandardeja?

Citroënin sähkö- ja lataushybridiajoneuvot ovat eurooppalaisten standardien mukaisia ja siten yhteensopivia kaikkien eurooppalaisten latauspisteiden kanssa. Citroënin täyssähköajoneuvot soveltuvat vakiona pikalataukseen 100 kW:n pikalatausasemissa.

Miten voin hankkia latauspisteen kotiini?

Citroën-jälleenmyyjät tarjoavat Wall Box kotilatausaseman kotiin asennettuna hintaan alkaen 1 595€. Hinta riippuu aina asennuskohteesta, lisätietoja saat lähimmältä Citroën-jälleenmyyjältä.

Voinko ladata sähköautoani kotitalouspistorasiasta?

Lähtökohtaisesti suosittelemme käyttämään auton lataamisen kotona latauslaitetta, sillä sen kanssa lataaminen sujuu nopeammin kuin kotitalouspistorasiasta. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu käytettäväksi pitkäaikaiseen kuormitukseen, joten tulipaloriski on tällöin suurempi. Pitkää jatkojohtoa ei saa missään nimessä käyttää sähköauton pitkäaikaiseen lataukseen.

 

Täyssähköauton lataaminen kotitalouspistorasiasta ei kannata myöskään siksi, että akun lataaminen täyteen kestää todella kauan, jopa yli vuorokauden. Yhdessä tunnissa akkuun kertyy vain muutaman ajokilometrin verran toimintamatkaa. WallBox-tyyppisellä latauslaitteella Citroën-sähköauton akku ehtii täyttyä vaivatta yön aikana.

Voinko ladata sähköajoneuvoani pysäköintitaloissa?

Kyllä, kunhan pysäköintitalossa on latauspisteitä. Jos ne ovat maksullisia, ne ovat pysäköintitalon taksojen mukaisia.

Millaisia kaapeleita sähköauton lataamiseen tarvitaan? Saanko ne veloituksetta ajoneuvon oston yhteydessä?

Osa kaapeleista toimitetaan vakiovarusteena, mutta jotkut erikoisemmat kaapelit on ostettava lisävarusteena. Jokaiselle lataustyypille on oma kaapelinsa. Saatavana on useita eri kaapelityyppejä mallikohtaisesti ajoneuvosi latauksen optimointia varten:

 

Sähkö- ja lataushybridiajoneuvoille:

● Vakiomallin Mode 2 -kaapeli: toimitetaan vakiovarusteena, optimoitu kotitalouspistorasialle.

● Yksivaiheinen Mode 3 -kaapeli: ostettavissa ajoneuvoihin, joissa on 7,4 kw:n laturi, optimoitu Wall Boxille tai julkisille latausasemille.

 

Täyssähköajoneuvoille:

● Kolmivaiheinen Mode 3 -kaapeli: ostettavissa ajoneuvoihin, joissa on 11 kw:n laturi, optimoitu wall boxille tai julkisille latausasemille.

Voinko ajastaa sähköautonin lataamisen?

Voit käynnistää latauksen, ohjelmoida ajastetun latauksen ja matkustamon esilämmityksen mukavasti kotisohvalta käsin My Citroën -sovelluksen kautta. 
KÄYTTÖ, HUOLTO JA TAKUUT

Miten luon MyCitroën-tilin?

Ohjeet MyCitroën-tilin luomiseen:

 

● Muodosta yhteys sivustolle: https://services-store.citroen.fi tai lataa MyCitroën –mobiilisovellus.

● Jos sinulla ei ole vielä tiliä, valitse “luo tili” syöttämällä sähköpostiosoite ja salasana

● Anna henkilötiedot, ajoneuvon tiedot ja vahvista. Näkyviin tulee viesti, jossa vahvistetaan tilin luominen. Saat sähköpostiviestin tilin vahvistamista varten. Napsauta sähköpostiviestin “aktivoi tilini” -linkkiä

● Sinulla on 20 päivää aikaa vahvistaa tilaus, sen jälkeen henkilötietosi poistetaan ja sinun on luotava uusi tili uudelleen.

● Haluamme muistuttaa, että tilaus on ilmainen.

● Kun tili on luotu ja aktivoitu, saat uuden sähköpostiviestin, jossa on käyttäjätunnuksesi ja salasanasi sekä uusi linkki, jolla voit muodostaa ensimmäistä kertaa yhteyden tiliisi.

Miten sähköajoneuvoa huolletaan?

Täyssähköajoneuvoa huolletaan harvemmin kuin polttomoottoriautoa, n. joka toinen vuosi tai 25 000 km:n välein. Täyssähköajoneuvossa ei tarvita öljynvaihtoja, öljynsuodattimien vaihtoja, kytkinhuoltoja tai pakokaasu-/päästömittauksia. Poikkeuksena ovat ongelmat käyttöakussa, jotka edellyttävät ajoneuvon toimittamista sähköajoneuvojen asiantuntijakeskukseen. Citroën-jälleenmyyjäverkostossa ajoneuvolle tehdään kattava diagnostiikka aina jokaisella korjaamokäynnillä.

Miten pitkä takuu akulla on?

Sähkö- ja lataushybridiajoneuvojen käyttöakun takuu on 8 vuotta tai 160 000 km, kumpi saavutetaankaan aikaisemmin, ja sille taataan 70 %:n vähimmäisvaraus alkuperäisestä kapasiteetista. Käynnistysakulla (12 volttia) on sama takuu kuin muullakin ajoneuvolla.

Tarkistetaanko akun kunto aina auton huollon yhteydessä?

Akku diagnosoidaan jokaisella korjaamokäynnillä. Jos asiakas on tehnyt täyssähköautolleen huolenpitosopimuksen, hän voi pyytää korjaamolta ”todistuksen akun kapasiteetista” milloin tahansa.

Pystynkö itse sähköauton kuljettajana tarkistamaan akun kunnon? Mistä tiedän, että se on hyvässä kunnossa?

Et voi testata akkua itse. Siihen tarvitaan erityinen diagnoosityökalu, joka lukee ja analysoi ajoneuvon vikakoodit. Citroën-jälleenmyyjäverkostossa ajoneuvolle tehdään kattava diagnostiikka aina jokaisella korjaamokäynnillä.

Kuinka toimin, jos akussa ilmenee ongelma?

Digitaalimittaristo näyttää tiedon akun varaustasosta ja varoittaa, kun jäljellä on 30 km (sähköajoneuvot). Energian saannin häiriön ilmetessä Citroënin palvelutarjontaan kuuluva tiepalvelu noutaa sinut keskimäärin alle 40 minuutissa. Varoitus: ”akun toimintahäiriö” ja ”energian saannin häiriö” ovat kaksi eri asiaa.

Onko sähköajoneuvo katsastettava?

Kyllä, auto on katsastettava neljäntenä käyttövuotenaan (uusi auto) ja sen jälkeen joka toinen vuosi (kuten polttomoottoriautotkin).
YMPÄRISTÖVAIKUTUS

Ympäristövaikutus

Citroënin emoytiällä Stellantis-konsernilla on olemassa menetelmä sähkö- ja lataushybridiajoneuvojen akkujen keräämiseen ja kierrätykseen kaikissa Euroopan myyntipisteissään (yhteistyössä vakiintuneiden eurooppalaisten kierrätystä hoitavien tahojen kanssa). Euroopan direktiivi vaatii vähintään 50 %:n kierrätettävyyttä (akun painon mukaan). Kierrätysyhteistyötahojensa kautta Stellantis kierrättää vähintään 70 %.