Usein kysytyt kysymykset

Légende ci-dessous
Usein kysytyt kysymykset

Me Citroënilla haluamme antaa sinulle kaikki ostopäätökseesi tarvitsemasi tiedot. Sähköajoneuvoja koskevat usein kysytyt kysymykset antavat sinulle lisätietoja mahdollisiin kysymyksiisi. Olemme jakaneet usein kysytyt kysymyksen viiden tärkeimmän teeman alle.

HINTA

MITÄ JULKISIA KANNUSTEITA VOIN SAADA?

Suomessa valtio tarjoaa yksityishenkilöille 2000 €:n hankintatuen täyssähköauton ostoon. Tutustu tarkemmin osoitteessa: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/sahkoauton-hankintatuki

Pysäköinnin hinta voi olla halvempi tai ilmainen autoille joilla on alhainen CO2-päästö. Esim. Helsingin kaupungin asukaspysäköinti puoleen hintaan sähköautoille (tilanne joulukuussa 2020).

OVATKO SÄHKÖAUTOT TODELLA HALVEMPIA KUIN BENSIINI- TAI DIESELAUTOT?
Esimerkiksi Citroën ë-C4 – täyssähköajoneuvo:

  • 100 km sähkökäytöllä: 2,40 €
  • 100 km polttomoottorilla: 8,70 €*

Siirtymällä sähköön säästät heti ja jatkuvasti.

Citroën-ajoneuvojen käyttökustannukset (perustuen sähkön hintaan 0,15/kwh)**

  KUSTANNUKSET / 100 KM
C5 AIRCROSS PLUG-IN HYBRIDI 3,50 € 
Ë-C4 2,40 € 
Ë-JUMPY (230 KM) 3,60 € 
Ë-JUMPY (330 KM) 3,80 € 

 

* Kustannus on laskettu WLTP-normin antamalla kulutuksella 5,8 l/100 km C4 PureTech 130 EAT8 automaatti versiolle ja bensiinin 1,5€ litrahinnalla.

** Kustannukset on laskettu WLTP-normin mukaiselle energian kulutukselle. Energian kulutukseen vaikuttaa mm: keliolosuhteet, ulkolämpötila, ajotyyli ja nopeus sekä tien profiili.

ONKO SÄHKÖAJONEUVON HUOLTOKUSTANNUKSET SUUREMMAT VAI PIENEMMÄT KUIN PERINTEISESSÄ AJONEUVOSSA?
Täyssähköajoneuvon kokonaiskäyttökustannukset (pois lukien energia) ovat n. 30% vähemmän, kun polttomoottorilla (sis. Takuun laajennus, määräaikaishuolto ja kulutusosat). Tämä siksi, koska sähköautot eivät vaadi öljynvaihtoja, öljynsuodattimen vaihtoja, kytkinhuoltoja tai pakokaasu-/päästömittauksia. Määräaikaishuoltoja on myös täyssähköautossa harvemmin: joka toinen vuosi tai kun ensimmäisen vuosihuollon jälkeen on ajettu 25 000 km kun taas polttomoottoriajoneuvolla määräaikaishuolto on kerran vuodessa. Tietyt tarkastukset, kuten elektroniikka ja akku, vaativat kuitenkin korkeaa tasoa turvallisuuden ja teknisen asiantuntemuksen osalta.

OVATKO SÄHKÖAUTON VAKUUTUSMAKSUT SUUREMMAT VAI PIENEMMÄT KUIN POLTTOMOOTTORIAUTOSSA?
Sähköajoneuvon vakuutus voi olla jopa 10% halvempi, kuin vastaavalla polttomoottoriajoneuvolla.

PALJONKO MAKSAA LATAUSPISTEEN ASENTAMINEN KOTIIN?
Citroënin tarjoama Wall Box kotilatausasema asennettuna maksaa alkaen 1 595 €. Hinta riippuu aina asennuskohteesta, lisätietoja saat lähimmältä Citroën-jälleenmyyjältä.

VOINKO PYSÄKÖIDÄ VELOITUKSETTA YLEISILLE PYSÄKÖINTIPAIKOILLE?
Pysäköinnin hinta voi olla halvempi tai ilmainen autoille joilla on alhainen CO2 päästö esm. Helsingin kaupungin asukaspysäköinti puoleen hintaan sähköautoille (tilanne joulukuussa 2020).

TOIMINTAMATKA

KUINKA PITKÄ TOMINTAMATKA SÄHKÖAJONEUVOSSA ON?
Citroënin sähköisten ajoneuvojen WLTP-mittaustavan mukaiset toimintamatkat ovat:

  • C5 Aircross Plug-In Hybridi: max. 55 km sähkökäytöllä ja 650 km polttomoottorilla
  • Ë-C4: max 350 km
  • Ë-Jumpy: max 330 km

Ladattavassa hybridi -autossa on polttomoottori ja sähkömoottori sekä akku, jonka sähköä käytetään auton liikuttamiseen. Täysin sähköisesti ajaminen on mahdollista aina 135 km/h nopeuteen saakka. On kuitenkin tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12V akkujen alhainen varaustaso. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.

MITEN AJOTYYLINI VAIKUTTAA AUTONI TOIMINTAMATKAAN?
Ajonopeus: Mitä suurempi ajonopeus, sitä enemmän sähköä kuluu
Ilmastointi/lämmitys vähentää toimintamatkaa. Suositus: aloita lämmitys/jäähdytys ennen ajoa, kun auto on yhä kytkettynä laturiin (esilämmitys/-jäähdytys mahdollista älypuhelimen My Citroën -sovelluksesta ja navigointinäytöltä)
Ajotyyli: Urheilullisella ajotyylillä ajaminen vähentää toimintamatkaa.
Kylmä sää vähentää toimintamatkaa. Ladattavalla hybridillä sähköllä ajaminen ei onnistu alle -5 asteessa.

ENTÄ JOS TULEVA AJOMATKA ON PIDEMPI KUIN AJONEUVONI TOIMINTAMATKA?
Kun haluat lähteä pidemmälle ajomatkalle sähköajoneuvolla, kannattaa reitti suunnitella valmiiksi etukäteen ja etsiä reitin varrelle latausasemat valmiiksi. Huomioitavaa on myös lataamiseen kuluva aika, esim. lataus 0 – 80 % 100 kW:n pikalaturilla kestää n. 30 min.

LATAUTUUKO AKKU ITSESTÄÄN AJON AIKANA?
Regeneratiivinen jarrutus lataa akkua aina kun auto hidastaa, eli aina kun jarrutat tai ”Brake”-ajotilassa nostat jalan kaasupolkimelta. Tämä ”ilmainen” sähkö pidentää ajoneuvon toimintamatkaa. Regeneratiivinen jarrutus ja tasainen ajotyyli optimoivat auton toimintamatkaa jopa 20 % kaupunkiajossa

MITEN TARKISTAN SÄHKÖAUTONI JÄLJELLÄ OLEVAN TOIMINTAMATKAN?
Sähköautossa toimintamatka näkyy ajonopeusmittarin vieressä. Toimintamatka lasketaan reaaliaikaisesti yllä mainittujen tekijöiden perusteella. Lataushybridissä ajonopeusmittarin toisessa reunassa näkyy toimintamatka sähkökäytöllä ja toisessa reunassa toimintamatka polttomoottorilla. Sähkö- tai lataushybridiajoneuvojen jäljellä oleva toimintamatka ja latauksen tila voidaan tarkistaa myös etänä My Citroën -sovelluksessa

LATAAMINEN

 

NIITÄ EI NÄY MISSÄÄN… MISTÄ TIEDÄN, MISSÄ LATAUSASEMAT SIAJITSEVAT?
Helpoten julkisia latauspaikkoja löytyy esim: latauskartta.fi tai plugshare -mobiilisovelluksesta. Nämä Suomen kattavat sovellukset on helppokäyttöisiä ja näyttää sijainnin lisäksi lataustyypin ja tehon.

VOINKO LADATA SÄHKÖAJONEUVOANI PYSÄKÖINTITALOISSA?
Kyllä, kunhan pysäköintitalossa on latauspisteitä. Jos ne ovat maksullisia, ne ovat pysäköintitalon taksojen mukaisia.

MITEN VOIN HANKKIA LATAUSPISTEEN KOTIINI?
Citroën-jälleenmyyjät tarjoavat Wall Box kotilatausaseman kotiin asennettuna hintaan alkaen 1 595€. Hinta riippuu aina asennuskohteesta, lisätietoja saat lähimmältä Citroën-jälleenmyyjältä.

MILLAISIA KAAPELEITA SÄHKÖAUTON LATAAMISEEN TARVITAAN? SAANKO NE VELOITUKSETTA AJONEUVON OSTON YHTYDESSÄ?
Osa kaapeleista toimitetaan vakiovarusteena, mutta jotkut erikoisemmat kaapelit on ostettava lisävarusteena. Jokaiselle lataustyypille on oma kaapelinsa. Saatavana on useita eri kaapelityyppejä mallikohtaisesti ajoneuvosi latauksen optimointia varten:

Sähkö- ja lataushybridiajoneuvoille:

  • Vakiomallin Mode 2 -kaapeli: toimitetaan vakiovarusteena, optimoitu kotitalouspistorasialle.
  • Yksivaiheinen Mode 3 -kaapeli: ostettavissa ajoneuvoihin, joissa on 7,4 kw:n laturi, optimoitu Wall Boxille tai julkisille latausasemille.

Täyssähköajoneuvoille:

  • Kolmivaiheinen Mode 3 -kaapeli: ostettavissa ajoneuvoihin, joissa on 11 kw:n laturi, optimoitu wall boxille tai julkisille latausasemille.

MITEN PITKÄÄN SÄHKÖAJONEUVON LATAAMINEN KESTÄÄ?
Latausaika riippuu useista tekijöistä, kuten akun tyypistä, kotiasennuksen tyypistä tai käytettävästä latausasemasta. Tässä muutama esimerkki:

C5 Aircross Plug-In Hybrid:

  • lataus täyteen (55 km) 2 h 03 min 7,4 kw:n wallboxilla

Ë-C4:     

  • 80 %:n lataus 30 min pikalaturilla*

Ë-Jumpy:  

  • 80 %:n lataus 30 min pikalaturilla*

*    latausaika 100 kw:n latausasemassa

 

MITEN JA MISSÄ VOIN LADATA SÄHKÖAJONEUVOANI?
Sähkäautoa ja lataushybridiä voi ladata kotona peruspistokkeesta tai Wall Box -pistokkeesta tai julkisella latausasemalla.

MITKÄ OVAT NYKYISIÄ LATAUSSTANDARDEJA?
Citroënin sähkö- ja lataushybridiajoneuvot ovat eurooppalaisten standardien mukaisia ja siten yhteensopivia kaikkien eurooppalaisten latauspisteiden kanssa. Citroënin täyssähköajoneuvot soveltuvat vakiona pikalataukseen 100 kW:n pikalatausasemissa.

KÄYTTÖ, HUOLTO JA TAKUUT

 

MITEN SÄHKÖAJONEUVOA HUOLLETAAN?
Täyssähköajoneuvoa huolletaan harvemmin kuin polttomoottoriautoa, n. joka toinen vuosi tai 25 000 km:n välein. Täyssähköajoneuvossa ei tarvita öljynvaihtoja, öljynsuodattimien vaihtoja, kytkinhuoltoja tai pakokaasu-/päästömittauksia. Poikkeuksena ovat ongelmat käyttöakussa, jotka edellyttävät ajoneuvon toimittamista sähköajoneuvojen asiantuntijakeskukseen. Citroën-jälleenmyyjäverkostossa ajoneuvolle tehdään kattava diagnostiikka aina jokaisella korjaamokäynnillä.

MITEN PITKÄ TAKUU AKULLA ON?
Sähkö- ja lataushybridiajoneuvojen käyttöakun takuu on 8 vuotta tai 160 000 km, kumpi saavutetaankaan aikaisemmin, ja sille taataan 70 %:n vähimmäisvaraus alkuperäisestä kapasiteetista. Käynnistysakulla (12 volttia) on sama takuu kuin muullakin ajoneuvolla.

TARKISTETAANKO AKUN KUNTO AINA AUTON HUOLLON YHTEYDESSÄ?
Akku diagnosoidaan jokaisella korjaamokäynnillä. Jos asiakas on tehnyt täyssähköautolleen huolenpitosopimuksen, hän voi pyytää korjaamolta ”todistuksen akun kapasiteetista” milloin tahansa.

PYSTYNKÖ ITSE SÄHKÖAUTON KULJETTAJANA TARKISTAMAAN AKUN KUNNON? MISTÄ TIEDÄN, ETTÄ SE ON HYVÄSSÄ KUNNOSSA?
Et voi testata akkua itse. Siihen tarvitaan erityinen diagnoosityökalu, joka lukee ja analysoi ajoneuvon vikakoodit. Citroën-jälleenmyyjäverkostossa ajoneuvolle tehdään kattava diagnostiikka aina jokaisella korjaamokäynnillä.

KUINKA TOIMIN, JOS AKUSSA ILMENEE ONGELMA?
Digitaalimittaristo näyttää tiedon akun varaustasosta ja varoittaa, kun jäljellä on 30 km (sähköajoneuvot). Energian saannin häiriön ilmetessä Citroënin palvelutarjontaan kuuluva tiepalvelu noutaa sinut keskimäärin alle 40 minuutissa. Varoitus: ”akun toimintahäiriö” ja ”energian saannin häiriö” ovat kaksi eri asiaa.

Energian saannin häiriö:

  • Kuuluu takuun piiriin
  • Tiepalvelu 8 vuotta / 160 000 km
  • Vasteaika keskimäärin 40 min
    (34 min euroopassa vuonna 2019)

ONKO SÄHKÖAJONEUVO KATSASTETTAVA?
Kyllä, auto on katsastettava neljäntenä käyttövuotenaan (uusi auto) ja sen jälkeen joka toinen vuosi (kuten polttomoottoriautotkin).

 

YMPÄRISTÖVAIKUTUS

 

MITÄ AKUILLE TAPAHTUU KÄYTTÖIKÄNSÄ JÄLKEEN?
Citroënin emoytiällä Group PSA:lla on olemassa menetelmä sähkö- ja lataushybridiajoneuvojen akkujen keräämiseen ja kierrätykseen kaikissa Euroopan myyntipisteissään (yhteistyössä vakiintuneiden eurooppalaisten kierrätystä hoitavien tahojen kanssa). Euroopan direktiivi vaatii vähintään 50 %:n kierrätettävyyttä (akun painon mukaan). Kierrätysyhteistyötahojensa kautta PSA kierrättää vähintään 70 %.

SÄIKÄHTÄVÄTKÖ JALANKULKIJAT LÄHES ÄÄNETTÖMIÄ SÄHKÖAJONEUVOJA?
Täyssähköajoneuvoissamme on keinotekoinen ääni, joka aktivoituu ajonopeudella 0–40 km/h varoittaen jalankulkijoita lähestyvästä autosta. Äänen voimakkuus pienenee ajonopeudesta 30 km/h alkaen eikä se kuulu ajoneuvon sisätiloihin.

ONKO SÄHKÖAUTON ELINKAARI TODELLAKIN YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISEMPI KUIN POLTTOMOOTTORIAUTOSSA?
Sähköajoneuvojen CO2-päästöt ovat 50 % pienemmät koko elinkaarensa ajan polttomoottoriajoneuvoihin verrattuna. Voit tutustua tarkemmin riippumattomaan raporttiin, joka kattaa 11 eri tutkimusta / vertailu keskimääräiseen eurooppalaiseen sähköajoneuvoon: https://www.transportenvironment.org/publications

MISSÄ AKUT VALMISTETAAN?
Sähköajoneuvojemme akut kootaan tehtaillamme Euroopassa. Group PSA on solminut sopimukset kaikkien toimittajiensa kanssa voidakseen taata materiaalien jäljitettävyyden koko arvoketjun pituudelta. Sopimukset edellyttävät myös säännöllisiä auditointeja.

MISSÄ CITROËNIN SÄHKÖ-/ LATAUSHYBRIDIAJONEUVOT VALMISTETAAN?
C5 Aircross Plug-In Hybrid valmistetaan Ranskassa.
Ë-C4 valmistetaan Espanjassa.
Ë-jumpy valmistetaan PSA:n Sevelnordin tehtaalla Hordainissa lähellä Valenciennes’ia (Hauts-de-France). Kevyet hyötyajoneuvomme on valmistettu siellä vuodesta 1995 alkaen.

VAIKUTTAAKO SÄHKÖAJONEUVON LATAAMINEN SÄHKÖNTUOTANTOON?
Sähkö- ja lataushybridiajoneuvot varastoivat sähköä. Kun sähköajoneuvo on ladattu, energia on varastoituneena akkuun, joten se ei häviä silloin kun autoa ei käytetä. Sähkö- ja lataushybridiajoneuvot eivät edellytä ylimääräisen sähkön tuottamista varsinkaan silloin, kun niitä ladataan aikasähköllä.