Toimintamatka

Kuinka pitkälle voin mennä? Toimintamatka on termi, joka kertoo, kuinka pitkän matkan voit matkustaa sähköautolla. Avaamme seuraavassa, mistä sähköautojen toimintamatka muodostuu ja miten toimintamatkaa voi arvioida riittävän esimerkiksi omiin tarpeisiin.
Mitkä tekijät vaikuttavat toimintamatkaan?
LÄMPÖTILA JA LÄMMITYS
Sähkömoottori ei tuota lämpöä lämmittämään auton matkustamoa. Siksi akun varausta käytetään myös matkustamon lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen. Auton esilämmitys tai -jäähdytys auton ollessa latauksessa on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa toimintamatkaa. Myös ulkolämpötila vaikuttaa toimintamatkan pituuteen.
AJOTAPA
Ajotavalla on selkeä vaikutus sähkönkulutukseen. Taloudellinen ajotapa on avain sähköistetyn ajoneuvon toimintasäteen maksimoimiseen: hellävarainen kiihdytys ja regeneratiivisen jarrutuksen käyttö (B-tila) voivat parantaa toimintamatkaa jopa 15 %.
NOPEUS
Nopeudella 120 km/h sähköauton toimintamatka voi olla vain puolet verrattuna sen WLTP-arvoon. Siksi nopeuden vaikutukset kantamaan ovat paljon merkittävämpiä kuin polttomoottoriajoneuvoissa.
TIEPROFIILI
Ylämäkiin ajettaessa kulutus kasvaa, mikä puolestaan vaikuttaa toimintamatkaan. Alamäissä regeneratiivisen jarrutuksen (B-tila) avulla voit palauttaa energiaa akkuun.
Toimintamatkan riittävyys pitkillä matkoilla
Sähköauton akun koko kapasiteettia ei kannata ajaa täysin tyhjäksi pidemmillä matkoilla, vaan akkuun kannattaa jättää puskuria, jos on esimerkiksi epävarma pikalaturin sijainnista tai sen toimivuudesta. Ennen latausta pohjalle kannattaa jättää noin 10-15 prosenttia varaustilaa. Optimiolosuhteissa 30 minuutin latauksen jälkeen akun varaustila on 80 prosentissa, ja matka voi jatkua.
Suurimpia toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä pidemmillä matkoilla on lämpötila, ajonopeus ja tienpinnan kitka. Jos ajoetapilla on tiedossa paljon moottoritieajoa, on hyvä tiedostaa kulutuksen olevan paljon suurempi kuin maantiellä. Vesisateella ja märällä asfaltilla on myös vaikutusta sähköauton kulutukseen.
Sähköautoreissujen suunnittelun apuna voi käyttää esimerkiksi Abetterrouteplanner-sivustoa tai sovellusta.
Esilämmitys
Auton esilämmitys talvella on suositeltavaa kaikille autoille, mutta erityisen paljon siitä on hyötyä sähköautoille. Kun auto esilämmitetään auton ollessa latauksessa, ei lämmitykseen käytettävää energia oteta akusta, vaan verkkovirrasta. Tällöin ajoon lähdettäessä käytettävissä oleva toimintamatka on huomattavasti suurempi kuin kylmällä autolla. Lisäksi ikkunat ovat lähtiessä sulat, joten matkaan päästään muutenkin nopeammin.
Kesän helteillä auto voidaan myös esijäähdyttää, jotta ennen ajoa kuljettaja voi hypätä viileään autoon.
Auton esilämmitys- ja jäähdytys voidaan ajastaa joko tietoviihdejärjestelmän kautta tai MyCitroën-sovelluksen välityksellä. My Citroën -sovelluksella näet myös autosi jäljellä olevan toimintamatkan sekä autosi sijainnin.