Sähköisen ajamisen edut

Lataushybridit ovat monikäyttöisiä, kuin omiaan pitkille matkoille polttomoottorin avustamana ja arjen ajoihin täyssähköisenä. Lataushybrideissä käytössä on kaksi rinnakkaista käyttövoimaa: bensiini ja sähkö. 100 % sähköisessä ajotilassa voi WLTP-mittaustavan mukaisesti päästä sähköllä yhdellä latauksella mallista riippuen jopa 60 km. Kerromme tällä sivustolla tärkeimmät perusasiat sujuvaan autoiluun lataushybridillä.
Edullisuus
Lataushybridillä ajaminen on lähtökohtaisesti edullisempaa kuin bensiini- tai dieselautoilla, mikäli ajoakkua ladataan säännöllisesti, ja latauksessa hyödynnetään julkisten latauspisteiden sijaan mahdollisimman paljon kotilatausta.
Päivittäiset arkiajot kannattaa pyrkiä ajamaan suurimmilta osin sähköisesti, vaikka ladattavan hybridin toimintamatka ei kokonaisuudessaan päivän ajomatkoja pystyisikään kattamaan. Esimerkiksi 100 kilometrin työmatka-ajon polttoaineenkulut voi käytännössä puolittaa perinteiseen bensiiniautoon verrattuna, jos lataushybridin akun hyödyntää kokonaisuudessaan. Ladattavan hybridiauton akun täysi lataus vie energiaa noin 10 kWh, jonka kulu suomalaisen sähkön keskihinnoilla on noin 1-2 euroa.
Ympäristöystävällisyys
Jos kotona on uusiutuvan energian sähkösopimus, on myös ajaminen sähköllä päästötöntä. Perinteisillä menetelmillä tuotetulla sähköllä ajaminen on sekin Suomessa ympäristöystävällisempää kuin fossiilisilla polttoaineilla ajaminen. Kaikki sähköisellä ajotilalla ajaminen on tietenkin lähipäästötöntä.
Ajonautinto
Sähköinen ajaminen tarjoaa uudenlaisen ajokokemuksen; sähköisessä ajotilassa ajaminen on hiljaista ja värinätöntä. Lisäksi lataushybridin ajaminen on polttomoottoriautoa dynaamisempaa, sillä sähkömoottorin täysi vääntö on tarjolla heti liikkeelle lähdöstä. Tehokkaampaan jarrutusenergian talteenottoon, ja sen myötä pidempään sähköiseen toimintamatkaan, voi valita vaihteenvalitsimesta B-tilan. Tällöin jarrutuksen ja hidastumisen aikana vapautuvaa energiaa otetaan tehokkaammin talteen ja varastoidaan akkuun.
B-tila mahdollistaa myös useassa ajotilanteessa yhdellä polkimella ajon, joka on vaivatonta ja hauskaa – kokeile sitä rohkeasti!
Sähköinen ajotila
Aina kun auton sytytysvirta kytketään päälle, sähköinen Electric-ajotila kytkeytyy oletusarvoisesti käyttöön, mikäli ajoakussa on riittävästi virtaa. Electric-ajotila mahdollistaa ajamisen 100-prosenttisesti sähköenergialla. Enimmäisnopeus sähköllä ajettaessa on 135 km/h.
Jos olosuhteet eivät salli Electric-ajotilan aktivointia tai säilyttämistä ajoneuvoa käynnistettäessä, mittaristossa näkyy viesti ”Sähkökäyttötila ei tällä hetkellä käytettävissä”. Ajoneuvo vaihtaa automaattisesti Hybridi-tilaan. Riittävä ajoakuston lataustaso on edellytys sähköiseen ajotilaan. Siksi on suositeltavaa ladata ajoneuvo säännöllisesti.
Täyssähköinen Electric-ajotila on käytettävissä niin kauan kuin akussa on jäljellä virtaa. Ulkolämpötilan on oltava välillä -5 – +45 °C. Muissa ulkolämpötiloissa käytössä on Hybrid-ajotila, joka vaihtaa automaattisesti sähkö- ja polttomoottoriajon välillä tarpeen mukaan.
Jos polttomoottori käynnistyy useita kertoja ilman riittävää lämpötilan nousua, Electric-tila saattaa olla väliaikaisesti poissa käytöstä (luonnollinen ilmiö öljyn tilapäisestä laimenemisesta polttomoottorin käyttämättömyydestä johtuen). Mittaristoon tulee tällöin näkyviin viesti ”Sähkökäyttötila ei käytettävissä: automaattinen toiminta käynnissä”. Normaalin sähkökäytön palauttamiseksi aja noin 80 km moottoritieolosuhteissa tai noin 200 km kaupunkiympäristössä. Tämä ilmiö ei aiheuta mekaanisia tai sähköisiä vaurioita. Se voi tapahtua useita kertoja auton elinkaaren aikana, erityisesti mikäli ajat säännöllisesti vain lyhyitä ajomatkoja.