Käyttömukavuus

Légende ci-dessous
Käyttömukavuus

Mukavuuden historia osa 3:
Käyttömukavuus

UUDENLAISIA OHJAUSPYÖRIÄ

Käyttömukavuus - Citroën C4

 

Toiminnallisuuteen viittaava käyttömukavuus tarkoittaa Citroënille ergonomisen ja helppokäyttöisen matkustamon yhdistämistä ohjattavuudelta vaistomaisiin, helposti käytettäviin teknologioihin. Automaailmassa teknologian rooli jatkaa voimakasta kasvamistaan; joissain tapauksissa jopa käyttäjäystävällisyyden kustannuksella. Citroën haluaa lisätä uudet teknologiat autoon sellaisin keinon, että ne tekevät autosta entistä helpommin käytettävän, ja että uusi toiminnallisuus vain vahvistaa mukavuuden tunnetta.

Ajamisen tuoman jännittyneisyyden ja rasituksen vähentäminen on pitkään ollut Citroënin tärkeimpien tavoitteiden joukossa. Yhtiö uskoo, että todellinen mukavuus löytyy, kun ajamisesta onnistutaan luomaan myös henkisesti kevyempää. Vuosikymmenten ajan käytön mukavuus on otettu Citroënilla huomioon jo suunnittelupöydällä ja juuri käytön mukavuus on näyttänyt suuntaa kahden autolle oleellisen komponentin uudistumisessa: ohjauspyörän sekä kojelaudan.

2000-luvulla Citroën lanseerasi uudenlaisen ohjauspyörän, joka pyöri kiinteän keskiön ympärillä. Tällainen nähtiin C4:ssä, C4 Picasso- sekä C5 -malleissa. Auton sisätiloihin sijoittuvien teknologioiden määrän kasvaessa vauhdilla ja niiden ohjainten tehdessä kojelaudasta enemmän ja enemmän sekavan, monet valmistajat ryhtyivät siirtämään ohjaimia ohjauspyörään. Citroënin nokkela muotoilu keskitti ohjaimet ratin staattisen keskiön ympärille, jolloin ohjaimet olivat koko ajan helposti tavoitettavissa ja suoraan kuljettajan näkökentässä. Innovaatio istui myös tiukkoihin törmäysturvallisuusvaatimuksiin sekä airbagia koskeviin säädöksiin.

Citroën käytti ohjausta avukseen raivatessaan tietä myös toiselle innovaatiolle: merkin kuuluisille kääntyville ajovaloille, jotka esiteltiin vuoden 1967 DS:ssä. Valot toimivat apuna ajettaessa yöaikaan, sillä valot jäljittelivät ohjauksen liikkeitä ja valaisivat näin paremmin edessä olevaa tietä. Myöhemmin myös osa SM:n kuudesta ajovalosta toimi samalla tavoin. Vastaavanlaiset valaisimet tunnetaan tänä päivänä automaattisesti ohjautuvina ajovaloina, mutta Citroën tutustutti ajatukseen jo kauan aiemmin lisätäkseen lippulaivamalliensa kuljettajille mielenrauhaa ja käyttömukavuutta.

MITTARISTON INNOVAATIOT

Käyttömukavuus - Citroën Visa

 

Citroën GS, GSA, CX ja BX pitivät kaikki sisällään edistykselliset ergonomiset hallintalaitteet ja ikäänkuin ’näppäimistöltä’ käytettävät, helposti ulotuttavissa olevat painikkeet tärkeitä toimintoja varten. Myöhemmin GSA-mallit sekä Citroën Visa tutustuttivat ainutlaatuiseen satelliittiin, joka toi kaikki tärkeimmät kytkimet kuljettajan sormenpäiden ulottuville. Satelliitin ansiosta kuljettaja pystyi pitämään kätensä koko ajan ohjauspyörällä.

CX oli ensimmäinen malli, jonka suunnittelussa käytettiin muotoiltua muovia, jolla voitiin liittää kojelauta, keskikonsoli sekä ovien verhoilu yhdeksi yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Yksi huomionarvoinen uusi konsepti oli lentävän lautasen muotoinen ‘Lunule’, jossa mittaristo ja kytkimet oli aseteltu puolikuun muotoon ratin ympärille. Lunule edusti aidosti innovatiivista muotoilua ja oli muotoilija ja taiteilija Michel Harmandin unelma. Harmand oli vaikuttamassa Citroënin muotoiluun aina 1960-luvulta 1980-luvulle asti. Lunule edusti käyttömukavuuden uutta huippua ja se otettiin käyttöön myös muissa Citroënin malleissa. Myös toiset autovalmistajat ottivat konseptin käyttöön, kun kojelaudan muovin muotoiluun käytettävät tekniikat yleistyivät 80- ja 90-luvuilla.

CX-mallissa nähtiin myös muuta kiinnostavaa, sillä nopeusmittarina toimi ainutlaatuinen valaistu ‘pyörivä rumpu’, jonka laajaa, suurentavaa näyttöä kuljettajan oli helppo seurata vaikka vain nopeasti vilkaisemalla. Tavanomaisemmat pienet viikset eivät sallineet samaa.

Vuonna 1982 ensiesitelty BX edusti uutta muotoilun askelta niin auton sisällä kuin ulkopuollella. Lähes 20% BX:n runkorakenteesta oli ajassaan edistyksellistä muovia ja matkustamon muotoilu oli toteutettu muovin avulla. Samoin olivat sormenpäällä säädettävät vivut ja liukukytkimet. Vuoden 1985 BX Digit toi Citroëniin ensimmäisen digitaalisen mittariston. Ja toden totta – BX Digit tarjosi maailman ensimmäiset digitaaliset säätimet sekä digitaalisen näytön ja toimi suunnannäyttäjänä nykypäivän mittaristoille.

UUSIEN TEKNOLOGIOIDEN SOVITTAMINEN AUTOON

Käyttömukavuus: Head Up Display

Kojelaudan sekä ohjaamon toimintojen innovatiivinen ja älykäs asettelu ovat aina olleet Citroënille tärkeä osa merkin tarjoamaa auton käyttömukavuutta. Citroënin toiminnallisiin keksintöihin sisältyy monia poikkeuksellisia ohjaamon sommitteluja, joissa uudet tekniikat tuodaan kuljettajan saumattomaksi avuksi. Vuosikymmenten aikana kertynyt kokemus näkyy selvästi myös Citroënin nykypäivän matkustamossa.

Aiempien vuosien Lunulen seuraajana C6 toi Citroëniin ensimmäisen tuulilasinäytön, jossa tärkeä informaatio heijastettiin tuulilasiin. Ensimmäisen digitaalisen näytön Citroën esitteli Xsara Picassossa ja konsepti kehittyi edelleen lukuisissa seuraavissa malleissa. Tämän päivän C4 SpaceTourer on varustettu 12 tuuman (30cm) digitaalisella informaationäytöllä, joka jakaa käytännöllisellä tavalla tiedon kuljettajalle sekä matkustajalle.

Nykyisten mallien näytöissä ja kojelaudassa Citroën painottaa selkeyttä ja yksinkertaisuutta. Kosketusnäyttö heijastaa älypuhelinten toimintoja ja liittää kuljettajan sekä matkustajat auton ulkopuoliseen maailmaan yksinkertaisilla Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -sovelluksilla.

Varhaisimmista kääntymissuuntaan ohjautuvista ajovaloista Lunule-ohjaamoon ja tämän päivän digitaaliseen näyttöön, on Citroën koko historiansa ajan halunnut varmistaa autojensa toiminnallisuuden ja helpon käytettävyyden, joilla se on luonut kuljettajilleen nautinnollisen käyttömukavuuden.

TUTUTU TARKEMMIN CITROËNIN VANHOIHIN MALLEIHIN

citroen-origins-museum – KopioCitroën Origins -sivustolla pääset tutustumaan 360° näkymän avulla yli 50 ikoniseen Citroën-malliin. Tutustu Citroënin historiaan vintage autoista ralliautoihin!