Henkinen mukavuus

Légende ci-dessous
Henkinen mukavuus

Mukavuuden historia osa 4:
Henkinen mukavuus

LÄMMIN JA VALOISA TUNNELMA

Viettäessämme aina vain enemmän ja enemmän aikaa autoissamme, rasituksen ja väsymyksen poistaminen – rauhallisen mielen tuoma mukavuus – on entistäkin tärkeämpää. Citroënin haluaa luoda rauhoittavia ja selkeitä sisätiloja, joissa hyvä matkustusasento ja toiminnallisuus suodattavat pois ulkopuoliset häiriötekijät. Henkistä mukavuutta luodaan vähentämällä kuljettajan ajatuskuormaa älykkäiden ajoavustimien ja valoisan sekä tilavan matkustamon yhdistelmällä.
Citroën on kautta historiansa halunnut vaalia auton omistajan mielenrauhaa. Citroënit olivatkin ensimmäisiä autoja, joiden mukana ostaja sai omistajan käsikirjan. Citroënin oltua Euroopan ensimmäinen massatuotettu auto, yhtiö halusi varmistaa, että mahdollisimman moni uusi auton omistaja tiesi, kuinka heidän autonsa toimii ja miten sitä tulisi ylläpitää oikein.

Siinä missä ajaminen voi helposti olla väsyttävää ja stressaavaa, hyvää tunnelmaa luovat tekijät voivat pitää olotilan matkustamossa pirteämpänä. Kuljettajan ja matkustajien mukavan mielentilan edistäminen on ollut osa Citroënin mukavuuden kulmakiviä jo vuosikymmenien ajan – ei vain stressin ja tylsistymisen karkottamiseksi, mutta myös ajonautinnon lisäämiseksi.

FANTASTINEN VALO

Copyright Wiiliam CROZES @ Continental Productions

Valo vahvistaa matkustamon värejä, piristää mielialaa ja lisää rauhan sekä tyyneyden tunnetta. Valo tuo niin suunnittelijalle kuin kuljettajalle etuja, erityisesti ruuhkaisilla teillä. Citroën on hyötykäyttänyt valoa autoissaan paljon pidempään kuin ajattelisimme. Aina 2CV Dyanen ja nykyisen C1 Airscapen rullattavista kangaskatoista Plurielin muunneltavaan kattoon ja erilaisiin nykypäivän lasikattoratkaisuihin, valon on annettu tulvia sisään.

Vuoden 1955 DS yhdisti kapeat pilarit laajaan lasiin, jolloin matkustamo täyttyi valosta. GS:ssä ja CX:ssä oli puolestaan lasiset takapilarit, joiden avulla saavutettiin sama. Myöhemmin XM käytti kolmeatoista eri lasipintaa, joiden kautta valo tuotiin matkustamoon.

1994 esitelty Xanae konseptiauto taas oli radikaali ‘laatikkomainen’ ihmisliikuttaja, joka ennusti keskikokoisen perheelle suunnatun tila-auton tuloa. Xanae myös viestitti valoisuuden lisääntymistä matkustamotiloissa konseptissa esiteltyjen laajennettujen ikkunapintojen sekä lasikaton avulla.

C4 SpaceTourerissa 5,3 m² lasipinnat sallivat vieläkin enemmän valoa sisään lasin jatkuessa etuistuinrivistön yli. Täyspitkä avattava lasikatto muuttaa sisätilojen tunnelman myös nykyisissä C3, C4 SpaceTourer sekä C4 Cactus -malleissa.

Valoisiin sisätiloihin Citroën tarjosi valikoiman pehmeitä, lämpimiä materiaaleja, hauskoja kuoseja sekä tyylikkäitä viimeistelyjä, jotka erottivat merkin tuotteet muista. Valovuosia edellä muita, DS edusti yhtä varhaisimmista synteettisestä materiaalista muotoiltua kojelautaa, jota ensimmäistä kertaa autojen sisämuotoilun historiassa koristi raikkaat uudet värit sekä uudenlaiset materiaalit. Samaan aikaan toiset suuret autovalmistajat sinnikkäästi käyttivät jo aikanaan perin perinteisiä metallia, puuta sekä nahkaa, täytettyjä istuimia, pieniä ikkunoita sekä iskunvaimennuksessa lehtijousia.

Varhaisempi C4 Picasso oli myynnissä erillisellä valopaketilla, joka tarjosi valikoiman lisävalaistusta sisätiloihin. Nykyisten Citroën-matkustamojen ‘Cielo’ -kattovalaistus sekä eritysefektit tuovat huolella korostettua valaistusta. Tuoksuvat ilmanraikastimet ja ilmanlaadunpuhdistajat luovat oman lisänsä tunnelmaan.

Tilavuuden tuntu ja avaruus ovat määrittäneet lähes jokaista Citroën-mallia. Edistyksellisiä ja mielikuvituksellisia matkustamosuunnitelmia sovelletaan vaaleisiin sisustusmateriaaleihin. Valoa ja väriä käytetään hyväksi, jotta kuljettajalta saadaan vähennettyä ajon rasitusta ja lisättyä ympäristön luomaa mukavuutta. Viime vuosilta paras esimerkki on C4 Cactus, joka tutustutti markkinat uudenlaiseen sisätilaan. Digitaaliset toiminnot, kosketusnäyttö intuitiivisella ohjauksella, sohvan inspiroimat etuistuimet, uudet materiaalit ja avoin matkustamon rakenne toimivat merkkipaaluna jälleen uudelle sisätilojen tyylin vaihdokselle, kuten DS teki 50-luvulla. C4 Cactuksen matkustamo nimitettiin vuoden ‘Kauneimmaksi sisätilaksi’ Pariisin 30. International Automobile -festivaaleilla Pariisissa vuonna 2015 ja tilat saivat kehuja muodoistaan, värien sointuvuudesta, materiaaleista sekä yleisesti tyylistä lähestyä sisätilojen muotoilua.

AJOAVUSTIMET

Kaistavahti

Mielenrauhan tuomaa mielen mukavuutta edesauttaa tarjolla oleva elektronisten ajoavustimien valikoima. 2000-luvun Citroën C4-, C5- ja C6-mallit tarjosivat Euroopan ensimmäisen kaistavaroittimen. Infrapunasensorit tunnistivat auton sijainnin kaistalla ja istuimen värinä varoitti kuljettajaa, mikäli tämä oli harhautumassa ulos kaistaltaan.

Nyt jo monissa malleissa saatavana oleva tuulilasinäyttö ohjeistaa kuljettajaa helposti luettavalla, suoraan näkökenttään ohjautuvalla tiedolla ilman, että kuljettajan tarvitsee nostaa katsettaan tiestä.

Saatavana oleva runsas valikoima edistyksellisiä ajoavustimia tuo Citroën-kuljettajille mielenrauhaa ja turvallisuuden tunnetta teknologian avustaessa ajoa. Avustimiin kuuluvat muun muassa aktiivinen hätäjarrutus, mukautuva vakionopeudensäädin, katveavustin, rengaspainehälytin, mäkilähtöavustin, pysäköintiavustin sekä automaattiset ajovalot. Jokainen näistä toiminnoista tukee turvallista ajamista ja lisää mielenrauhaa.

CITROËNIN UUSI MUKAVUUDEN KÄSITE

Mukavuuden uusi konsepti

Ajo-olosuhteet muuttuvat eri puolilla maailmaa. Lisääntyvä autojen määrä, katkonaisemmat matkat ja ‘rattiraivo’ eivät ole enää tuntematon käsite. Samaan aikaan uusien auton sisältä löytyvien teknologioiden määrä lisääntyy runsaasti ja kuljettajien tulee kyetä suoriutumaan useista yhtäaikaisista tehtävistä ratin takana. Puoliautonomisten ja täysin autonomisten autojen hahmottuessa jo horisontissa, autoilun mukavuus ei ole koskaan ollut tärkeämpää.

Citroënille on aina ollut tärkeää tehdä autoistaan mukavia niin kuljettajille kuin matkustajille. Yhä sadannen vuoden jälkeen mukavuuden filosofia ohjaa Citroënilla autojen kehitystyötä. Matkustajat odottavat lämmintä tunnelmaa, kun he avaavat Citroëninsa oven ja samoin he haluavat päästä helposti käsiksi digitaalisiin välineisiin ajon aikana. Uusien teknologioiden ei tule vain istua autoon saumattomasti – niiden täytyy myös tuntua turvallisilta. Innovaatioiden tulee lisätä mukavuuden tunnetta autossa ja ne eivät saa viedä pois sitä ajamisen nautintoa, joita monet autoilijat ratin takaa yhä etsivät itselle mieluisaa tienpätkää ajaessaan.

Uudet teknologiat, modernit tuotantotavat ja innovatiivinen muotoilu ovat aina olleet ratkaisevassa roolissa, kun Citroënin mukavuutta on luotu. Nykyajassa mukavuus ei viittaa vain fyysiseen mukavuuden tunteeseen. Autonomiset liikkumisvälineet antavat mukavuutta niille, jotka ajavat puhtaasti käytännön syistä: siirtyäkseen paikasta A paikkaan B. Citroënin mukavuuden filosofia keskittyy yhtä lailla myös toiseen tärkeään elementtiin – luomaan mielenrauhaa ja mukavampaa ajotunnelmaa niille, jotka yhä edelleen haluavat nauttia ajamisesta. Henkinen mukavuus syntyy, kun ajamisen nautinto maksimoidaan kaikin mahdollisin tavoin, kaikilla erilaisilla teillä.

TUTUTU TARKEMMIN CITROËNIN VANHOIHIN MALLEIHIN

citroen-origins-museum – KopioCitroën Origins -sivustolla pääset tutustumaan 360° näkymän avulla yli 50 ikoniseen Citroën-malliin. Tutustu Citroënin historiaan vintage autoista ralliautoihin!