Arjen mukavuus

Légende ci-dessous
Arjen mukavuus

Mukavuuden historia osa 2:
ARJEN MUKAVUUS

KÄYTÄNNÖLLINEN JA TOIMIVA MATKUSTAMO

Citroënin mukavuuden filosofiassa arjen mukavuuteen sisältyy auton käytännöllisyys ja monipuolisuus, joilla ajamisesta ja matkustamisesta saadaan vaivattomampaa. Mitä helpompi jokapäiväinen arjen kumppani auto on, sitä nautinnollisempi ja mukavampi se on omistaa. Koko historiansa ajan Citroën on halunnut kehittää arjen mukavuutta.

Jo hyvin pitkään on Citroën korostanut muunneltavien istuinten ja tilavan matkustamon etuja sekä runsaiden säilytystilojen tarpeellisuutta.

Vuonna 1923 B2Type tarjosi ostajille mahdollisuuden valita joko useamman istuimen tai suuremman tilan matkatavaroille, mallin kokeillessa, miten matkustamon muunneltavuus käytännössä toimii. C3Type ‘Torpédo’ oli 2-paikkainen, mutta tarjosi taittuvan istuimen kuljettajan takana ja loi näin tarpeen mukaan joko enemmän tilaa matkatavaroille tai kolmannelle matkustajalle. Vuonna 1924 esiteltiin uusi ‘Trefle’ (kolmilehtiapila), joka oli kolmen istuttava kokoonpano, jossa kolmas istuin oli kiinnitetty matkustamon keskelle etuistuinten taakse ja matkatavaratila sijoittui istuimen kummallekin puolelle.

1930-luvulla Traction Avant tarjosi useita erilaisia istuinjärjestelyitä. Näihin sisältyi pitkän akselinvälin 7-paikkainen malli sekä vaihtoehto, jossa perän ovi avautui ylöspäin ja joka oli kenties maailman ensimmäinen sarjatuotantovalmisteinen hatchback.

Arjen mukavuus - Citroën Traction Avant

Jopa 2CV, Citroënin “perus”malli piti sisällään edistyksellistä muotoilua niin jousituksessa, rakenteessa kuin muokattavissa, mukautuvissa matkustamoissa. Irrotettavat istuimet, avattava katto, helposti puhdistettava lattia sekä jatkettava tavaratila kaiketi tekivät jo yli puolivuosisataa sitten 2CV:stä trendin käynnistäjän toiminnalliselle ja teknologiselle matkustamosuunnittelulle.

DS- ja CX-mallit olivat kumpikin saatavana farmariautona, jotka tarjosivat mukavuutta arkea helpottavilla ratkaisuilla, kuten nerokkaalla istuinjärjestyksellä jo kauan ennen nykyistä 6- tai 7-paikkaisten autojen suosiota. Monipaikkainen CX Familiale oli luokassaan kerrassaan ainutlaatuinen ja vei vuosia, ennen kuin muut kuroivat mallin etumatkaa kiinni.

Citroën on vuosien varrella toteuttanut useita muotoilullisia konseptiautoja yksittäisinä näyttelykappaleina, joissa arjen mukavuus ja käytännöllisyys ovat olleet päähoukuttimena autonäyttelyosastolla. Näistä erityisesti mainittakoon vuoden 1980 Citroën Karin -konsepti, joka oli pyramidin muotoinen, 3-paikkainen, komposiittimateriaaleista valmistettu malli täynnä luovia ideoita, kuten ajassaan uudet säilytysratkaisut, muotoillut istuimet sekä upea ohjaus”palkki”. Karinin ohjauspyörä oli varustettu sormilla ohjattavilla kytkimillä. Nämä kaikki aikansa innovaatiot ovat nyt yleisesti tuttuja Citroënin malleissa.

Arjen mukavuus: Citroën Karin konseptiauto

Viime vuodet huomio on kiinnitetty erityisesti ergonomiaan sekä auton käytännöllisyyteen, kuten mukautuviin matkustamon tiloihin. Kuten nykyäänkin, Citroënin vaivattomuus on aina tehnyt siitä suositun perheauton. Citroënin tila-autot (MPV:t) sekä pienemmät perheautot ovat perheen pelastavia joka-tarpeen-välineitä ja ovat pitäneet sisällään kaikkea irrotettavista istuimista muunnettaviin istuinjärjestyksiin, kallistettaviin takaistuimiin ja jopa ympäri kääntyviin etuistuimiin.

Siinä missä Citroënin kookkaammat autot ovat tarjonneet kahdeksan tai jopa yhdeksän paikkaa, pienemmät autot kuten ZX sekä 2003 C2, ovat tarjonneet takaistuimet, joita voi liu’uttaa eteen tai taakse tarjoten näin lisää tilaa tarpeen mukaan matkustajille tai matkatavaroille. Pienempien autojen joukossa poikkeuksellisena vuoden 2003 C2 antoi takamatkustajille myös mahdollisuuden kallistaa istuinta taaksepäin.

Historiasta tämän päivän mallistoon, tarjoaa Citroën yhä edelleen arkea helpottavia toimintoja, nerokkaan muunneltavuuden ja avaruutta korostavat ominaisuuksia, kuten:

  • 3 erillistä, kiskoilla liukuvaa takaistuinta, jotka ovat irrotettavissa ja nojautuvat taaksepäin niin C4 SpaceTourerissa, Grand C4 SpaceTourerissa kuin C5 Aircross SUV:ssakin
  • 3 istuinriviä kahdella erillisellä, poistettavalla istuimella Berlingossa,
  • Nojautuvat, erotettavat ja liukuvat istuimet C3 Aircross SUV:ssa,
  • Mahdollisuus irrottaa 2- ja 3-rivien istuimet SpaceTourerissa,
  • Tasainen lastaustilan lattia, kun takaistuimet ovat taitettu alas tai poistettu C3 Aircross SUV:ssa, C4 SpaceTourerissa, Grand C4 SpaceTourerissa, C5 Aircross SUV:ssa, Berlingossa sekä SpaceTourerissa,
  • Myös etumatkustajan istuin voidaan taittaa tasaisesti alas luoman tilaa pitkien esineiden kuljettamiseen C3 Aircross SUV:ssa, C4 SpaceTourerissa, Grand C4 SpaceTourerissa, Berlingossa sekä SpaceTourerissa.

SÄILYTYSTILAT

Arjen mukavuus: säilytystilat

Arjen toimivuudessa matkustamon säilytystilat ovat tärkeässä roolissa. Citroën on säännönmukaisesti kehittänyt uusia ideoita, kuinka ratkaista ajassaan modernien perheiden säilytystarpeet autossa. Erityisistä taskuista ja pusseista istuinten alapuolisiin vetolaatikoihin, suureen hansikaslokeroon, lentokonetyylisiin pään yläpuolella sijaitseviin lokeroihin, Citroënin suunnittelijat ovat aina ottaneet säilytystilat huomioon jo piirustuspöydillään.

Monet Citroënin konseptiautoissaan esittelemät lennokkaat ajatukset säilytystiloista ovat siirtyneet merkin tuotantomalleihin. Käyttäjäystävälliset ratkaisut pitävät sisällään muun muassa sisään- ja ulosmenoa helpottavat pyörivät istuimet, piilotetut säilytystilat, ovilokerot ja kojelautaan yhdistetyt tarjottimet sekä irrotettavat säilytyspaikat.

1923 C-Type kokeili, kuinka pienten tavaroiden säilytystilat saadaan toimimaan ja muut Citroënin mallit seurasivat perässä omilla kekseliäillä käytännön ratkaisuillaan.

Myöhempänä aikana 2CV piti sisällään nerokkaasti kehitetyn muunneltavan matkustamon sekä erilaisiin tarpeisiin sovitettavan tavaratilan. Vuoden 1980 konseptiauto Karin piti sisällään ulosvedettävän ovilokerikon ja samoihin aikoihin monissa tuotantoautoissa oli mukana innovatiivinen hansikaslokero. CX saapui markkinoille pitäen sisällään suuren kojelaudan tarjottimen, kun taas XM – samoin kuin monet muut Citroënit jälkeenpäin – pitivät sisällään laajan ylöspäin avautuvan kojelaudan lokeron. Myöhemmin GS tarjosi paikaltaan pois otettavan hansikaslokeron, joka voitiin liittää vaihtoehtoisesti oveen tai jota voitiin käyttää jopa salkkuna. Vuonna 2003 C2 tutustutti ainutlaatuiseen jaettuun takaosaan, jossa oli alaosassa oma pieni osastonsa pienemmille tavaroille ja joka mahdollisti niiden kuljettamisen ilman, että tavarat kierivät ympäriinsä.

Arjen mukavuus - Citroën CX

Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1996 Citroënilla oli esillä kolme uutta esittelyautoa: Coupé de Plagen, Berline Bullen sekä Grand Large. Näissä esiteltiin erilaisia ratkaisuja suurempien urheiluvälineiden (kuten surffilaudan tai suksien) kuljettamiseen sekä perheystävällisiä säilytystiloja. Kun Grand Large -konseptista toteutettu tuotantomalli – Berlingo – tuli markkinoille, tutustutti se asiakkaat muunneltavaan Modutopiin. Modutop toi matkustajien pään yläpuolelle 170 litraa lisäsäilytystilaa, johon jokaisella matkustajalla oli helppo pääsy.

Nykymallistossa on yhä käytössä monia näistä käytännöllisistä säilytysratkaisuista, kuten Berlingon Modutop, jossa säilytystilan keskellä kulkee nyt pitkä, läpinäkyvä alue, jonka avulla tavarat on helppo paikantaa. Lisäksi se varustaa takatilan katon säilytyslaatikkolla. C4 Cactuksen ja Berlingon Top Box-hansikaslokeron ylöspäin avautuva laaja luukku tekee siitä erityisen käytännöllisen. Keskikonsoliin säilytystiloja on tuotu muun muassa C5 Aircross SUV:n käsinojan alle tai C4 SpaceTourer ja Grand C4 SpaceToureriin.

TUTUTU TARKEMMIN CITROËNIN VANHOIHIN MALLEIHIN

citroen-origins-museum – KopioCitroën Origins -sivustolla pääset tutustumaan 360° näkymän avulla yli 50 ikoniseen Citroën-malliin. Tutustu Citroënin historiaan vintage autoista ralliautoihin!