Ajomukavuus

Légende ci-dessous
Ajomukavuus

Mukavuuden historia osa 1:
Ajomukavuus

Kuin pesässä matkustaisi

Ajomukavuus on keskeinen käsite kaikissa Citroënin valmistamissa autoissa. Kun nouset Citroëniin, on mukavuus havaittavissa heti muun muassa pehmeiden jousitusten ja kutsuvien istuimien kautta. Tunnelman on kuin astuisit sisään mukavaan pesään ja liikkuisit irrallaan tiestä. Citroën on järjestelmällisesti pyrkinyt luomaan uudenlaisia ideoita, joilla eristää auton matkustamo ulkopuolisen maailman hälyltä. Kautta aikojen Citroënin mallisto onkin tunnettu segmenttinsä suunnannäyttäjänä mukavuudessa.

Mukavassa mielentilassa kuljettaja on turvallisempi kuljettaja ja matkustajien mukavuutta on pidetty yhtä tärkeänä. Jo heti alusta alkaen Citroën on asettanut autoilun mukavuuden standardit ja luonut uusia teknologioita sekä tehnyt tutuksi ominaisuuksia, joilla matkustamosta on luotu niin mukava, rentouttava ja viimeistelty kuin mahdollista.

Kun autoilusta alkoi tulla suurten massojen tapa liikkua, puuttui autoista mukavuus. Silti heti Euroopan ensimmäisen todellisen massatuotetun automallin, vuoden 1919 Citroën Type A:n saapuessa, tarjosi Citroën autoja, joissa oli enemmän varusteita, korkeampi mukavuustaso sekä uusia ylellisyyksiä kuten käynnistin, pehmustetut istuimet ja elektroniset valot. Type A käytti uudenlaista jousitusta, jotka oli säädetty toimimaan soinnussa toistensa kanssa, poistaen tarpeen käyttää vaimentimia. Silti Citroën kulki korostetun mukavasti.

Ajomukavuus: Citroën Type A

Vuonna 1922 André Citroën tavoitteena oli muuttaa auto entistäkin mukavammaksi hänen luodessaan Citroën Type C:n. Hän halusi matkustajien voivan nousta autoihinsa helposti ja laskeutua mukaviin istuimiin koville penkeille kiipeämisen sijaan. Hän jopa ajatteli naiskuljettajia ja heidän toiveitaan kauan ennen kuin toiset autovalmistajat edes huomasivat heitä mieskuljettajien joukossa. Type C puhutteli naisia helpon ohjattavuutensa ansiosta samalla kun heidän oli helppo istua autoon ja sieltä pois aikakautensa muotiin pukeutuneena. Myös Citroënin mainontaa kohdennettiin naisostajille.

Citroënin mukavuuden huomasivat myös muut kuin ranskalaiset ostajat. Varhaisina 1920-luvun vuosina Citroën-autoja nähtiin takseina Pariisin lisäksi Lontoossa. Type C:tä valmistettiin yli 80 000 kappaletta ja se teki autoilun mahdolliseksi monille. 1930-luvulla jopa Paavi Pius XI tilasi itselleen Citroënin kuultuaan merkin mukavuudesta.
Citroën-mallisto ulottui markkinan yläpäästä aina pieneen perheautoon, mutta uusia keksintöjä löytyi merkin jokaisesta mallista. Läpi 1920-luvun Citroën valmisti autojen rungot raudasta, kuten B10, joka vahvemman rakenteen ansiosta eristi auton paremmin tiestä ja ympäristöstä. Vuonna 1926 B14-mallin jarrutehostimet olivat merkittävä innovaatio ja tekivät auton vauhdin hidastamisesta merkittävästi helpompaa.

André Citroën ymmärsi, että mukavuuden lisääminen autoiluun oli avainsana. Vuonna 1928 yhtiö esitteli AC4 ja AC6 -mallistot, jotka kummatkin tarjosivat ylelliset varusteet. Näitä seurasivat C6 Berline sedan vuonna 1929, jonka vahvan korin sisus oli varustettu joukolla ajoavustimia ja ylellisyyksiä matkustajille.

Ajomukavuus: Citroën C6

Citroën oli ensimmäinen eurooppalainen valmistaja, joka asensi moottorin kumikappaleeseen matkustamon värinää vähentäneeseen – näin syntyi kelluva moottori tai ‘le Moteur Flottant’, kuten ranskalaiset itse ilmaisivat. Ideaa pidetään usein amerikkalaisena keksintönä, mutta itse asiassa alun perin sitä hahmottelivat kaksi ranskalaista. C4, C6 ja ‘Rosalie’ -mallit valjastivat pian tämän idean käyttöön ja ikuinen markkinoija André Citroën päätti, että joutsenkuvainen merkki asetettaisiin kaikkiin ‘Moteur Flottant’ -autoihin kertomaan kulkineen seesteisestä etenemisestä.

Ajomukavuus: Kelluva moottori, ‘le Moteur Flottant’

‘Luxe et Style’ – ylellisyyden ja tyylin -aikakaudella nämä edellä mainitut Citroënin mallit tekivät tietä yhdelle suurimmista innovaatioista, mitä autojen mukavuuteen, turvallisuuteen tai ajamiseen on nähty. Vuonna 1934 Citroën toi markkinoille auton, joka monilla uutuusominaisuuksillaan ja itsekantavalla korilla aiheutti sensaation: Traction Avant.

TRACTION AVANT – MAAILMAN ENSIMMÄINEN MASSATUOTANTOVALMISTEINEN MONOCOQUE

Ajomukavuus: Citroën Traction Avant

Citroën loi maailman ensimmäisen massatuotantovalmisteisen, etuvetoisen, aerodynaamisen perheauton itsekantavalla korilla – Traction Avantin. Auton vallankumouksellinen, hitsattu teräsvalmisteinen itsekantava kori oli jäykempi ja turvallisempi ja muutti ajamisen mukavuutta sekä auton käsiteltävyyttä. Malli esitteli uudet korin suunnittelun vääntöjäykkyyden standardit, jotka paransivat merkittävästi ajamista samalla kun moottori eristettiin matkustamosta äänen ja värinän vähentämiseksi.

Traction Avantin oli varustettu etuosan erillisjousituksella, edistyksellä takajousituksella sekä hydraulisilla jarruilla. Mukavassa, ergonomisessa matkustamossa oli uuden tyyppiset istuimet ja tasainen lattia sekä kardaalitunnelin puuttuminen antoivat etumatkustajille enemmän tilaa rentoutua matkustettaessa. Micheliniltä saatiin uudet ‘Pilote’-renkaat. Vuonna 1937 nämä olivat maailman ensimmäiset matalaprofiilirenkaat ja niiden korkeusprofiili oli 80%. Silti ajomukavuus ja käsiteltävyys paranivat.

Auto otti kuljettajan huomioon täysin uudella tavalla sen loistavalla ohjattavuudella, alas asennetulla moottorilla ja jäykällä, virtaviivaisella rungolla. Matkustajille tarjottiin ensiluokkaista matkustusmukavuutta. Ajassaan malli johti automaailmaa ajettavuudellaan ja mukavuudellaan.

Traction Avant oli niin edistyksellinen, että se pysyi tuotannossa yli kahden vuosikymmenen ajan. 1950-luvulla Traction Avant 15H toimi edelläkävijänä pitäen sisällään uudenlaisen kaasunestejousituksen varhaisversion. Traction Avantin syrjäytti vasta Citroënin uusin innovaatio – ikoninen DS 19.

KAASUNESTEJOUSITUS

Ajomukavuus: Citroën DS

Vuosi oli 1955 ja paikkana Pariisin autonäyttely – DS 19 tarjosi vallankumouksellisen aerodynaamisen korinmuodon, joka madalsi polttoaineen kulutusta samalla, kun melutasot madaltuivat ja autosta tuli vakaampi. Vieläkin suurempi suunnittelutyön saavutus oli auton ainutlaatuinen uusi hydraulinen jousitus – kaasunestejousitus. Auton tarjoama ”taikamattomainen” kyyti suodatti pois lähes kaikki tien epätasaisuudet. Tästä tuli mallin elintärkeä ominaisuus, joka todisti Citroënin edistyksellisen insinööritaidon.

Kaasunestejousituksen ansiosta DS:llä ajaminen tuntui kuin olisi liikkunut ilmatyynyn päällä. Sama tekniikka otettiin käyttöön myös muuhun Citroënin uuteen mallistoon. Jousituksen suunnitteli Paul Mages ja se koostui moottorin ohjaamasta pumpusta, joka työntää korkeapaineista mineraaliöljynestettä kaasulla täytettyihin, joka pyörällä sijaitseviin ”palloihin”. Mekanismi toimi ilman metallijousia ja näin poisti DS 19:stä kovuuden, joka syntyy metallin hangatessa toista metalliosaa vasten. Sama järjestelmä toi voimaa jarruille ja ohjaukselle ja jopa vaihtoi vaihteet. Kaasunestejousitus antoi kuljettajalle myös mahdollisuuden korottaa ja madaltaa auton ajokorkeutta tilanteen mukaan. Näin DS suoriutui muita paremmin haastavissa tilanteissa radalla, mudassa, lumessa ja jäällä. DS pystyi myös kohottamaan itsensä renkaan puhjetessa.

DS ei vain liikkunut ennennäkemättömällä tavalla eristäen matkustajat tavanomaisen jousituksen rasitukselta. Kaasunestejousituksen ansiosta auto pysyi vakaana, reducing pitch under cornering ja varmisti jatkuvan aerodynaamisen tasapainon.

Monet valmistajat, kuten Rolls-Royce ja Mercedes-Benz, seurasivat Citroënin esimerkkiä ja sovittivat ilmajousituksen malleihinsa myöhempinä vuosina.

Kehitetystä iskunvaimennuksesta hyötyivät huippumallien DS 19:n – 23:n lisäksi myös muut Citroënin mallit, niin premium- kuin jokamiehenluokassa. Vuosina 1970 – 1975 valmistettu torpedon muotoinen SM coupé oli kaksi ovinen grand tourer täynnä mukavuutta ja tyyliä sekä kaasunestejousitus. SM:n kaasunestejousitus oli jäykempänä ja vakaampana sovitettu GT-luokkaan, mutta silti se toi kuljettajalle ensiluokkaista mukavuutta.

Citroën SM

 

GS, Euroopan Vuoden Auto (Car of the Year) vuodelta1971 sai lehdistöltä hehkutusta ajokokemuksesta, joka oli limusiinimainen ja rinnastettavissa aikansa maailman mukavimpien autojen kanssa. Citroën sovitti kuuluisan jousituksensa myös maailmankuuluun nelipaikkaiseen ja nelioviseen coupé-sedaniin, CX:ään. CX-mallisto rakentui ylellisestä Pallas-versiosta, sporttisista GTI- ja turbo-versioista sekä ainutlaatuisesta pitkän akselivälin mallista, jota käyttivät useat presidentit, silmäätekevät ja vaikutusvaltaiset henkilöt ympäri maailman. CX nimitettiin Vuoden Autoksi (Car of the Year) vuonna 1975.

Citroën GS

 

Kaasunestejärjestelmä saavutti elektronisesti parannetun huipun 1990-luvulla. XM:n ‘Hydractive II’ -jousitus tarjosi lisää mahdollisuuksia ohjata ajomukavuutta eletronisesti ja sitä parannettiin vielä lisää Citroënin Xantia Activa -malliin, jota niin kuljettajat kuin automedia kehuivat sen kyvystä eliminoida body roll and pitch. Myöhemmin C5 Hydractive III+ ja C6-mallisto kirjoittivat jälleen kerran uusiksi Citroënin mukavuuden asteen ja esittelivät ajomukavuudelle uudet standardit.

Tänä päivänä moderni teknologia määrittelee Citroënin ajomukavuutta uudella tavalla. Merkin rallimaailmasta adoptoitu progressiivisesi nesteen avulla vaimentava Progressive Hydraulic Cushions® -iskunvaimennus sai maailmanensi-illan C5 Aircrossissa. Mukavuus rakentuu nyt älykkääseen iskunvaimennukseen, akustista värinää vähentävään tekniikkaan sekä extra-compliant suspension arm linkages, , joka poistaa tien epätasaisuksia aiempaa tehokkaammin.

TÄYDELLISYYTTÄ LÄHENTELEVÄ PALLAS

Ajomukavuus: DS

Citroënin päätti keskittyä ajomukavuuteen sekä äänen, tärinän ja kovuuden poistoon jo ennen DS:ää ja kaasunestejousitusta. Pelkkä ajamisen laatu tai mukavuus eivät olleet riittävät, vaan myös matkustamon ominaisuudet olivat tärkeät ajomukavuuden luomisessa.

Citroënin alkuvaiheiden ‘Grand Luxe’ -versioista aina malliston ylimpään Pallas-varusteversioon vahvistivat ymmärrystä, että aitoa ajamisen nautintoa voidaan vahvistaa ylellisemmillä istuimilla ja tarvikkeilla. Pallas-nimi juontaa jumalatar Athenan tarinasta ja nimeä kantava sisustus nähtiin ensimmäisenä DS:ssä. DS:n, GS:n ja CX:n Pallas-versiot pitivät sisällään näyttävät verhoilumateriaalit, kauniisti muotoillut matkustamokalusteet ja niiden istuimet oli suunniteltu rentouttamaan. Yhdistäen todellisen ajomukavuuden maksimaaliseen tyylikkyyteen, Pallas oli autoilun mukavuudessa oma lukunsa.

ISTUIMET

Myös Citroënin perusmallien istuimet poikkeavat muista valmistajista. Citroënin kiinnostus istuinten mukavuuteen juontaa merkin historian alkuun ja perustuu mukavaan, mutta silti ortopedisesti oikeaoppiseen istuma-asentoon, jolloin pidemmilläkään matkoilla ei tarvitse kärsiä kolotuksesta.

DS:ssä nähtiin kehittyneet istuintyynyt, joissa materiaalin tiheys ja kimmoisuus säädettiin soveltumaan jousituksen luonteeseen. Mutta jo ennen vallankumouksellista DS:ää, Citroën keskittyi mukavuuteen. 1920-luvun Citroënit olivat varustettu aikansa ylellisillä istuimilla. Myöhemmin yksi vuoden 1934 Traction Avantin lukuisista keksinnöistä oli uudenlainen istuimen runko ja istuintyynyt. 2CV:n istuimissa oli muotoilu tärkeässä osassa, kun siihen luotiin riippumattomaiset istuimet, joiden mukavuustaso oli korkealla, mutta jotka olivat paikaltaan irrotettavat.

Ajomukavuus: Citroën 2CV istuimet

Huolella säädetyt vaahtomuovi-istuimet otetiin käyttöön myös DS 19:n seuraajissa. GS-, CX-, SM- ja BX- malleihin Citroën loi erittäin mukavat istuimet, joissa oli pehmeä istuintyyny ja reisi- sekä jalkatuki samoin kuin sivutuenta. Näissä malleissa Citroën toi myös tarjolle ylellisen Jersey-istuinmateriaalin, joka toi luokassaan uuden materiaalin. Istuimet olivat erittäin mukavat istua, mutta näyttivät hyvältä tyylitietoiselle matkustajalle.

Ajomukavuus: Citroën Advance Comfort -mukavuusistuimet

Runsaan matkustajien jalkatilan tarjoava CX Prestige oli ensimmäinen Citroën, jossa takamatkustajilla oli yksityislentokoneiden inspiroimat lepotuella varustetut lounge-istuimet. Grand Tourer -tyyliin sopivasti SM tarjosi nahkaiset kuppi-istuimet, jotka oli suunniteltu tukemaan matkustajaa kaikilla matkoilla. Myöhemmin, vuosien 2006 ja 2012 välillä valmistettu ‘grand luxe’ Citroën C6 tarjosi ykkösluokan matkustustyyliä takaistuimilla, joita voitiin kallistaa sähköisen ohjaimen avulla. C6:n takamatkustajat pystyivät liu’uttamaan etuistuimia eteenpäin, jotta saivat luotua oman oleskelutilansa itselle sopivaksi: tämä oli tietyn mittapuun mukaan täydellinen ‘citroënismin’ ilmentymä. C4 Cactus taas esitteli sohvaa muistuttavan istuimen, joka oli loistava muunnos alkuvuosien etuistuimista.

TUTUTU TARKEMMIN CITROËNIN VANHOIHIN MALLEIHIN

citroen-origins-museum – KopioCitroën Origins -sivustolla pääset tutustumaan 360° näkymän avulla yli 50 ikoniseen Citroën-malliin. Tutustu Citroënin historiaan vintage autoista ralliautoihin!