Toni Wirtanen & Sipe Santapukki

Légende ci-dessous
Toni Wirtanen & Sipe Santapukki

 

Lataushybridi on oiva valinta niille, jotka ajavat paljon, haluavat alentaa polttoainekustannuksia ja säästää luontoa. Sellaiseksi se osoittautui myös Apulannan Toni Wirtaselle ja Sipe Santapukille, jotka ajavat C5 Aircross Hybrideillä.

 Apulantaa voi kutsua hyvällä omallatunnolla suomalaisen rock-musiikin instituutioksi. Siihen asemaan pääsee kahdellatoista albumilla, viidellä kokoelmalevyllä sekä useilla livetallenteilla, EP-levyillä ja singleillä. Ja siihen asemaan pääsee myös 30-vuotisella konsertoimisella ja epälukuisen monilla ajokilometreillä.

Olemme keskustelemassa Apulannan kitaristilaulajan Toni Wirtasen ja rumpalin Sipe Santapukin kanssa erityisesti jälkimmäisestä: autoilusta ja ajamisesta. Alkuun on silti syytä kysyä kysymys, joka ei oikeastaan liity autoiluun mutta on ajankohtaisempi kuin kenties koskaan. Se on lyhykäisyydessään: Mitä teille kuuluu, Toni ja Sipe?

”Ei tämä nyt ehkä sitä kaikkein sähäköintä rock-elämää ole ollut. Vähän on ollut hiljakseen etenevää odottelua tässä”, Toni toteaa.

Koropandemian aiheuttamasta epävarmuudesta ja epätietoisuudesta huolimatta kaikki on kuuleman mukaan silti hyvin, ja kaksikko on kuluneena kesänä päässyt jopa tien päälle Apulannan kanssa. Yksi kesän mieleenpainuvimmista asioista olikin juuri keikkailu: se että jokainen esiintyminen tuntui erityiseltä ja että jokainen yleisö vaikutti poikkeuksellisen innostuneelta paikkakunnasta, kellonajasta ja esiintymisestä riippumatta.

”Ja niistä kaikista osasi oikeasti olla aika kiitollinen”, Sipe lisää.

CITROËNIN MATKASSA

Mutta mennäänpä kuulumisten vaihtamisen jälkeen varsinaiseen aiheeseen eli autoiluun. Keikkailevina muusikoina Tonille ja Sipelle kertyy vuosittain kymmeniätuhansia ajokilometrejä. Niinpä kun molemmat tunnustavat suhtautuvansa autoiluun ennen kaikkea käytännöllisesti, yllätys ei ole aivan suuri. Kummallakaan ei sanojensa mukaan ole tarvetta satojentuhansien edustusautoille vaan käytännöllisille ja luotettaville menopeleille. Tärkeintä on, että matkanteko on mukavaa ja turvallista ja että määränpäähän pääsee varmasti.

”Ja lapsiperheellisenä merkitsee, että sinne mahtuu sitä rojua. Se on kuitenkin yllättävän paljon, mitä alle metrin mittainen ihminen tarvitsee”, Sipe naurahtaa.

Molemmilla mukavanturvallisesta matkanteosta on vastannut Citroën C5 Aircross jo muutaman vuoden. Kaksikon mukaan auton parhaita piirteitä ovat mukavuusistuimet, merkille tunnusomainen progressiivisesti vaimentava mukavuusjousitus ja kattava turvavarustelu. Ja koska C5 Aircrossissa riittää tilaa myös vähän suuremmallekin tavaramäärälle, kyseiseen autoon oli molempien mukaan joltisenkin helppo päätyä.

”Se on laatuauto, joka ei kuitenkaan ole hirvittävän kallis. Kokisin, että se on järkivalinta, jolla saa hintaansa nähden yllättävän paljon autoa. Näin ollen on tuntunut oikealta ratkaisulta”, Sipe kertoo.

Apulanta-4

SÄHKÖISTÄ LIIKKUMISTA

Olisi silti yksinkertaistus sanoa, että Toni ja Sipe päätyivät Citroëniin ainoastaan mukavuuden, monikäyttöisyyden ja turvallisuuden takia. Molemmat nimittäin pitävät sähköistä liikkumista tulevaisuuden tämänhetkisenä ilmentymänä. Vuodenvaihteessa 2020–2021 kaksikon menopelit vaihtuivatkin C5 Aircrossin lataushybridiversioiksi.

”Se, mikä minulle on tullut tosi isoon rooliin, on sähkön käyttö autoilussa. C5 Aircross Hybridissä on hyvin toimiva sähkösysteemi, ja sillä on itseasiassa todella kiva autoilla nimenomaan sitä autoilua, mihin minä autoa tarvitsen”, Toni kiittelee.

C5 Aircross Hybridissä yhdistyvätkin keikkailevan muusikon tarvitsema pitkä toimintamatka ja sähköinen autoilu. Siinä on 1,6-litrainen PureTech-bensiinimoottori, sähkömoottori ja ladattava akku, joka sähköistää ajamisen puolensadaksi lähipäästöttömäksi kilometriksi. Se riittää useimmiten päivittäiseen ajoon.

”On mennyt viikkoja tai jopa kuukausia, että ei ole tarvinnut tankata ollenkaan”, Sipe kertoo. Hän tunnustaakin kokeneensa eräänlaisen hybridiherännäisyyden ja investoineensa kotilatausasemaan, jolla lataus käy tavallista pistorasiaa rivakammin. ”On ollut hienoa, että puolessatoista tunnissa saa latingin sataan prosenttiin. Että kyllä tämä vain on hyvää ajamista.”

Apulanta-5