Näytä sisältö
Citroënin historia

CITROËN: 100 VUOTTA ROHKEUTTA JA INNOVAATIOITA

CITROËNIN JUURET

Vuodesta 1919 lähtien Citroën on osoittanut rohkeutta ja periksiantamatonta inhimillistä kiintymystä. 

Meillä on yli 100 vuoden perintö ja yli 300 mallia, joista osa on jäänyt legendoiksi historiaan. 

Kutsumme sinut sukeltamaan syvemmälle tähän eeppiseen historiaan, joka alkoi André Citroënin visionäärisestä nerokkuudesta.

 

CITROËN-LOGO AJAN SAATOSSA

André Citroën tutustui Puolassa vuonna 1900 uuteen metallivaihteiden valmistusmenetelmään. Yhdessä järjestelmässä käytettiin kalanruotoa muistuttavaa chevron-kuvioitua hammasratasta. Insinööri ja tuleva Citroënin perustaja osti lisenssin ja mukautti sen ranskalaisiin tehtaisiinsa. Sitten hän päätti tehdä kaksoiskärkimerkistä, chevronista ensimmäisen yrityksensä logotunnuksen.

YLI 100 VUOTTA HISTORIAA

1919 ANDRÉ CITROËN
Rohkeus. Luovuus. Teknologia. Kolme sanaa, jotka kuvaavat autoteollisuuden pioneerin André Citroënin visiota. Vuonna 1919 Citroënin suuri seikkailu alkaa, kun Citroën Type A lanseerataan. 
1921-1922: MAINONTAA PARIISIN TAIVAALLA
Vuonna 1921 Citroën esittelee mallistonsa 2. mallin: B2-mallin. Sitten vuoronsa saa Citroën 5HP Pariisin autonäyttelyssä. Näyttelyn avautuessa lentokone kirjoittaa sanan "Citroën" taivaalle Pariisi ylle.  
1922-1924: RETKIKUNNAT SAHARASSA JA AFRIKASSA
Osoittaakseen autojensa luotettavuuden, André Citroën lähetti vuonna 1922 B2 10HP  -puolitelaketjuautonsa Saharan halki. Onnistumisen jälkeen hän järjesti kaksi vuotta myöhemmin Croisière Noire -retkikunnan, joka ylitti Afrikan pohjoisesta etelään. 
1926-1930: CITROËN B14, C6 1 JA C4
Vuonna 1926 Citroën esitteli B14-mallin, joka oli massatuotantoauto luksusvarustein. Se oli suuri menestys. Kolme vuotta myöhemmin esiteltiin C6 1, Ranskan ensimmäinen nopea hyötyajoneuvo. Vuonna 1930 lanseerattiin C4, jossa oli irrotettavat istuimet ja kaksiosainen takaluukku. 
1931: AASIAN RETKIKUNTA 
Viisi vuotta Afrikan retkikunnan jälkeen Citroën ylittää Aasian mantereen Beirutista Pekingiin. Citroën Central Asia Expedition -nimisen retkikunnan tavoitteena on todistaa ajoneuvojen tekniset ominaisuudet koko maailmalle. 
1932-1934: CITROËN ROSALIE JA TRACTION AVANT
Ennen Pariisin autonäyttelyä vuonna 1932 Citroënin uutuus, joka on saatavana 8-, 10- ja 15CV-malleina, herättää kohua. Rosalieksi ristitty auto rikkoo jo nopeusennätyksiä radalla. Traction Avant on vuoden 1934 vallankumous, joka on saanut nimensä etuvetoisuudesta. 
1935: CITROËNIN TALOUDELLISET HAASTEET
Traction Avantin lanseeraus ei ratkaise yrityksen vakavia taloudellisia vaikeuksia. Vuoden 1934 lopussaa Michelin ostaa Citroënin, jotta merkki ei ajautuisi konkurssiin. André Citroën kuolee 3. heinäkuuta 1935. Pierre Boulangerista tulee toimitusjohtaja. 
1936-1939: TRACTION AVANT 15-SIX JA TUB
Vuonna 1938 15-Six liittyy Traction Avant -perheeseen. Se oli mukava ja nopea, ja se sai lempinimen "tien kuningatar". Seuraavana vuonna ammattilaisille suunnattu TUB esittelee merkittävän uutuuden: sivusuunnassa liukuva lastausluukku. 
1945-1947: CITROËNIN JAVEL-TEHTAAN UUDELLEENRAKENNUS
Toisen maailmansodan aikana Javel-tehdasta pommitetaan. Vuonna 1945 alkaen se rakennettiin uudelleen. Lokakuussa 1946 Citroën esitteli Pariisin autonäyttelyssä kolme uutta mallia: 11 B, 11 BL ja 15/6. Tapahtumassa esiteltiin myös ensimmäistä kertaa TUB-mallin seuraaja Type H. 
1948-1950: CITROËN 2CV
2CV eli rättisitikka esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä. Tätä legendaarista autoa valmistettiin 5 miljoonaa autoa vuoteen 1990 mennessä. Vuonna 1950 julkaistiin myös pakettiautoversio, jonka hyötykuorma oli 250 kg, nopeus 60 km/h ja kulutus 5 l/100 km. 
1955-1958: DS JA CITROËN ID 19 
Vuonna 1955 Citroën esitteli DS:n Pariisin autonäyttelyssä. Flaminio Bertonin suunnittelema auto oli aerodynaaminen ja esteettinen vallankumous. Vuonna 1958 ID 19 voitti Monte Carlon rallin. Tämän jälkeen Citroën päätti osallistua myös muihin ajokilpailuihin. 
1960-1969: CITROËN AMI 6, DYANE JA MÉHARI
Vuonna 1960 Ami 6 lanseerattiin Euroopassa. Vuonna 1967 esitelty Dyane käytti 2 CV:n mekaniikkaa, mutta oli monipuolinen kuin farmari. Vuonna 1968 Méhari sekoitti pakkaa jälleen. Maastokelpoinen ja monikäyttöinen, tästä muovikorisesta autosta tuli aikansa ikoni. 
1970-1974: CITROËN SM, GS JA CX
Ylellinen ja urheilullinen Citroën SM lanseerattiin vuonna 1970, kehittäen DS:n innovaatioita. Samana vuonna GS erottui joukosta aerodynaamisimmalla korillaan. Vuonna 1974 CX:n kaasunestejousitus ja futuristinen kojelauta tekivät autosta erottuvan. 
1976-1978: CITROËN LN, LNA JA VISA
Vuonna 1976 esiteltiin ensimmäistä kertaa CX ja sen jälkeen LN. LN vastasi öljykriisiin malliston pienimmällä moottorillaan. Vuonna 1978 tulivat LNA ja Visa. Nämä olivat ensimmäiset vakioautot, joissa oli integroitu elektroninen sytytysjärjestelmä. 
1980-1987: 2CV CHARLESTONE, CITROËN BX JA AX
Rajoitettu erikoismalli 2CV Charleston esiteltiin vuonna 1980. Sen kaksivärinen kori oli erittäin suosittu ja sitä valmistettiin massatuotantona. Vuonna 1982 kohua herätti BX, moderni viistoperäinen sedan, jossa oli viisi ovea ja viisi istuinta. Neljä vuotta myöhemmin AX tarjosi yllätyksen. 
1989-1994: CITROËN XM, ZX JA JUMPER
XM oli paluu premium-luokkaan aktiivijousituksella. Maailmanlaajuinen uutuus, jonka ansiosta se valittiin vuoden autoksi ja sai 14 palkintoa. Vuonna 1991 lanseeratussa ZX:ssä oli liukuvat takaistuimet, joiden selkänoja oli säädettävissä. Vuonna 1994 Citroën lanseeraa Jumperin. 
1995-1998: CITROËN SAXO, BERLINGO JA XSARA PICASSO
Citroën esitteli Jumpyn, kevyen hyötyajoneuvon. Seuraavana vuonna tulivat Citroën Berlingo, jota seurasivat Berlingo Multispace ja Saxo. Vuonna 1997, Pariisin autonäyttelyn satavuotisjuhlavuonna, Citroën esitteli Xsara Picasson, pienen tila-auton. 
2000-2004: CITROËN C5 JA C3
Vuonna 2000 Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin Citroën C5, jossa yhdistyivät eleganssi ja dynaamisuus. Kaksi vuotta myöhemmin Citroën C3 julkaistiin Ranskassa. Sen muodot muistuttivat 2 CV:tä. Samoin sen vastaanotto! 
2005-2008: CITROËN C1, C6, C4 PICASSO JA C-CROSSER
C1-tuotanto alkoi vuonna 2005. Lisäksi esiteltiin C6, joka oli täynnä teknologiaa. Seuraavana vuonna C4 Picassosta tuli Citroënin ensimmäinen kompakti monikäyttöauto. Ensimmäinen katumaasturi lanseerattiin vuonna 2007, C-Crosser. Vuonna 2008 esiteltiin C3 Picasso, joka oli merkittävä muunneltavuudeltaan. 
2009 CREATIVE TECHNOLOGIE
Perustajansa syntymäpäivän kunniaksi Citroën esitteli uuden tunnuslauseensa: Creative Technologie. Citroën esitteli myös uuden 3D-logon, jonka kromiset chevronit olivat pyöristetyt. Sana Citroën näkyy alla punaisin kirjaimin. 
2010-2012: C-ZERO JA DS-MALLISTO
Vuonna 2010 Citroën siirtyi sähköautojen maailmaan C-Zeron myötä. Samana vuonna lanseerattiin DS-mallisto, jonka ensimmäinen malli oli DS3. DS4, korotettu neliovinen coupé, seurasi vuonna 2011. Shanghaissa esiteltiin ennakkoon myös DS5. 
2014-2015: C4 CACTUS JA E-MÉHARI
Vuonna 2014 Citroën julkaisi C4 Cactus -mallin, vaihtoehto kompaktille sedanille, jossa yhdistyivät sekä käyttömukavuus että estetiikka. Seuraavan vuoden lopulla esiteltiin E-Méhari, jännittävä 100-prosenttisesti sähköinen 4-paikkainen avoauto, joka oli moderni kunnianosoitus vuoden 1968 Méharille. 
2017-2019: CITROËNIN SUV:T
Vuonna 2017 markkinoille tuli Citroënin ensimmäinen katumaasturi, C3 Aircross. Sitä seurasi C5 Aircross, joka on mukava auto Progressive Hydraulic Cushions®-jousituksensa ja Advanced Comfort -mukavuusistuintensa ansiosta. Vuonna 2019 lanseerattu Citroën C5 Aircross SUV Hybrid oli merkin ensimmäinen lataushybridi. 
CITROËN 100 VUOTTA
Citroënin satavuotisjuhlallisuuksiin kuuluva Gathering of the Century järjestettiin La Ferté-Vidamessa. Tämä paikka on merkille ikoninen, ja siellä syntyi 2CV vuonna 1948. Tapahtumaan osallistui yli 10 000 keräilijää, 4 200 autoa ja yli 60 000 ihmistä. 
2020 AMI
Vuoden 2020 alussa Citroën yllätti koko markkinan AMI:lla, epätavallisella liikkuvuusratkaisulla. Se on sähköinen ja erittäin kompakti, ja se on kaikkien saatavilla ilman ajokorttia sekä kohtuuhintaisilla tarjouksilla.  

CITROËN ORIGINS VIRTUAALIMUSEO

Vuonna 2016 avattu virtuaalimuseo esittelee kaikki ikoniset Citroën-mallit. Se tarjoaa ainutlaatuisen immersiivisen kokemuksen, sekä visuaalisen että auditiivisen, kun tutustut merkin malleihin 3D:nä, sekä sisä- että ulkopuolelta.

 

CITROËN KONSERVATORIO

Citroënin perintö autoteollisuudelle on vertaansa vailla, vuodesta 1919 aina nykypäivään saakka. Tätä perintöä kunnioittaa Aulnay-sous-Bois'ssa sijaitseva konservatoriomuseo, jossa on yksi maailman suurimmista ajoneuvokokoelmista: yli 400 historiallista mallia. 

Unohtamatta teollisia ja kaupallisia arkistoja, jotka jäljittävät ikonisen merkin historiaa.