Rallisanastoa

Tiedätkö WRC:n molemmat määritelmät? Mikä on ”shakedown”? Mitä huoltoparkissa tehdään?

Tutustu laatimaamme rallisanastoon!

ERIKOISKOE

Erikoiskoe (EK) on suljettu tieosuus, jossa kuljettajat kilpailevat keskenään nopeimmasta ajasta. Erikoiskokeelle lähdetään autokunta kerrallaan 2-3 minuutin välein. Erikoiskokeiden välissä ajetaan siirtymätaipaleet, jotka ovat avoimia tieosuuksia ja joilla on noudatettava yleisiä liikennesääntöjä. Myös siirtymätaipaleet on suoritettava tavoiteajassa. Saapuminen perille liian myöhään – tai liian aikaisin – aiheuttaa aikarangaistuksia. Ralli koostuu siis useammista kelloa vastaan ajettavista erikoiskokeista sekä näiden välissä tavoiteajassa suoritettavista siirtymätaipaleista. Kokonaistuloksiin huomioidaan yhteenlasketut erikoiskoeajat sekä mahdolliset aikarangaistukset.

FLEXI SERVICE

Päivän päättävän 45 min. iltahuollon yhteydessä tiimeillä on mahdollista käyttää flexi service systeemiä, jolloin tiimit voivat keskittyä yhden auton huoltamiseen kerrallaan kahden sijaan. Näin maksimi määrä mekaanikoita (max 8 hlöä kahden auton tiimissä kuten Citroën Total World Rally Team) voidaan allokoida tehokkaasti työskentelemään samanaikaisesti yhden auton parissa.

HUOLTOPARKKI

Täällä on maailmanmestaruudesta kilpailevien tiimien tekniset tilat sekä rallivieraiden kestitysalue. Autot palautuvat tänne säännöllisin väliajoin erikoiskokeiden välillä, jolloin autoihin vaihdetaan renkaat, tehdään säätöjä asetuksiin ja mekaanisia korjauksia. Autokunta, eli kuljettaja ja kartanlukija, voivat huoltaa autoa mukana olevien laitteiden ja työkalujen avulla, ulkopuolista apua ei kuitenkaan sallita huoltoparkin ulkopuolella. Nykyään ralleissa on yleensä vain yksi huoltoparkki. Tyypillisesti autolla on 15 minuutin huolto aamulla ennen erikoiskokeita, 40 minuutin huolto päivän puolivälissä, sekä 45 minuutin huolto päivän päätteeksi. Ainoastaan hihanauhoilla merkityillä mekaanikoilla on oikeus työstää autoa, ja heitä saa olla maksimissaan neljä per auto.

NUOTIT

Nuottien avulla kuljettaja pyrkii kuvailemaan erikoiskokeen tien luonnetta. Nuotituksen aikana kuljettaja sanelee kartanlukijalle mieleisensä kuvaelmat ”nuotit” tiestä, joka kirjaa ne ylös. Kilpailun aikana kartturi lukee nämä nuotit kuljettajalle ohjeistaakseen ja kuvaillakseen edessä olevaa tietä ja näin kuljettaja voi ajaa erikoiskokeen lähdöstä maaliin mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti.

NUOTITUS

Jokaista rallia edeltävänä tiistaina ja keskiviikkona autokunta suorittaa nuotituksen. Kahden päivän aikana he ajavat nuotitusautolla kahteen kertaan lävitse jokaisen erikoiskokeen nopeusrajoitusten mukaisesti, max. 80 km/h nopeudella. Nuotituksen aikana kartturi kirjaa ylös kuljettajan sanelemat kuvaelmat ”nuotit” tiestä. Nuotituksen toisella ajokerralla kartanlukija lukee nuotit kuljettajalle ja kirjaa mahdolliset korjaukset/lisäykset.

 POWER STAGE

Power Stage – erikoiskokeeksi on yleensä merkitty rallin viimeinen erikoiskoe, jonka 5 nopeinta kuljettajaa saavat bonus-pisteitä. Nopein kuljettaja saa 5 pistettä, toiseksi nopein 4 pistettä, kolmanneksi nopein 3, neljänneksi nopein 2 ja viidenneksi nopein yhden pisteen. Power Stage -erikoiskoe näytetään yleensä myös suorana lähetyksenä televisiosta.

 

WRC-Glossary-6_308x176RALLI 2 -SÄÄNTÖ

Ralli 2 -sääntö mahdollistaa keskeyttäneen autokunnan kilpailun jatkamisen seuraavana päivänä. Jokaisesta ajamatta jääneestä erikoiskokeesta lisätään 7 minuutin aikarangaistus (10 minuuttia mikäli keskeytys tapahtuu päivän viimeisellä erikoiskokeella).

 SHAKEDOWN

Shakedown eli testierikoiskoe järjestetään torstaina ennen kilpailun alkua. Testierikoiskoe pyritään ajamaan kilpailun reittiä vastaavalla tieosuudella. Jokaisen autokunnan on suoritettava testi-EK vähintään kolme kertaa.

 

WRC-Glossary-10_308x176SUPER SPECIAL –ERIKOISKOE

Lyhyt yleisöerikoiskoe, joka usein järjestetään kaupungin keskustassa osakilpailun aluksi. Tarkoituksena tuoda ralli tapahtumana mahdollisimman lähelle faneja.

 

WRC-Glossary-3_308x176TURVALLISUUSMIEHISTÖ

WRC-kalenterin neljässä asfaltilla ajettavissa kilpailuissa (Monte-Carlo, Korsika, Saksa ja Espanja) autokuntia tukee turvallisuusmiehistö tai etuautomiehistö, joka yleensä koostuu entisistä kuljettajista ja kartanlukijoista. Heillä on kopiot kilpailijoiden nuoteista ja he ajavat erikoiskokeet läpi ennen kuljettajia raportoiden heille mahdollisista tienpinnan ja olosuhteiden muutoksista. Kahteen kertaan ajettavilla erikoiskokeilla he tekevät tämän myös ennen toista ajokertaa.

WRC

WRC lyhenne viittaa sekä itse rallin maailmanmestaruussarjaan, ”World Rally Championship” sekä sarjassa ajettaviin autoihin, ”World Rally Cars”. WRC-autot ovat teknisesti kehittyneimpiä ralliautoja 1,6 litran turbomoottoreillaan, lähes 400:lla hevosvoimillaan ja vain 1 190kg:n painollaan. Niissä on puoliautomaattinen sekventaalivaihteisto sekä merkittäviä aerodynaamisia ominaisuuksia.