FIA WRC

Légende ci-dessous
FIA WRC

RALLIN MAAILMANMESTARUUSSARJA

Rallin maailmanmestaruussarja eli WRC (The World Rally Championship) perustettiin vuonna 1973 Kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) toimesta. Ensimmäinen MM-ralli ajettiin autonvalmistajien mestaruudesta jo vuonna 1937. Kuljettajien ja kartanlukijoiden mestaruus otettiin mukaan vuonna 1979.

2019 WRC-KALENTERI

Large-photo-0-FIA_555x318_light

Vuoden 2019 MM-rallikausi ajettiin 24. tammikuuta Monte-Carlossa. Kausi päättyy Australian ralliin 19. marraskuuta. Tänä vuonna uusi osakilpailu on lisätty mestaruussarjaan: Chilen MM-ralli.

Seuraa Citroën ralliuutisia nettisivuillamme ”Ralliuutiset” –osiossa tai Citroënin some-kanavissa.

 

drapeau-monte-carlo_120x80.308386.71Monte-Carlo (24. – 27.1)

Hautes-Alpesin alueelta Nizzan yläpuolelle ulottuville kukkuloille, maailman vanhin ralli kulkee Etelä-Ranskan upeilla teillä. Suurin haaste on sää, joka voi olla arvaamaton tähän aikaan vuodesta.

Lue uutiset >

 

drapeau-suede_120x80.308387.71Ruotsi (14. – 17.2.)

Vaikka Ruotsin ralli ajetaan jäällä, on se yksi kaikkein nopeimmista kauden kilpailuista nastarenkaiden tuoman pidon ansiosta. Vaikka kuljettajat voivat “nojata” kovettuneen lumen seinämille, on sinne myös helppo jäädä jumiin…

Lue uutiset >

 

drapeau-mexique_120x80.308388.71Meksiko (7. – 10.3.)

Meksikon rallista on vuosien varrella tullut WRC-klassikko lukuisilla vuoristoreiteillä ja upealla tunnelmallaan.

Lue uutiset >

 

drapeau-france_120x80.308389.71Korsika (28. – 31.3)

Mukana WRC-kalenterissa vuodesta 2015 lähtien, Korsikan ralli ajetaan pääosin asfaltilla. Rallin myötä pääsemme tutustumaan kauniisiin maisemiin ”Kauneuden Saarella”.

Lue uutiset >

 

drapeau-argentine_120x80.308390.71Argentiina (25. – 28.4.)

Kauniista maisemista ja moottoriurheilun huumasta tunnettu Argentinan ralli on MM-sarjan viides osakilpailu.

Lue uutiset >

 

drapeau-chili_120x80.308391.71Chile (9. – 12.5.)

Chilen rally on täynnä yllätyksiä.

 

drapeau-portugal_120x80.308392.71Portugali (30.5. – 2.6)

Soratiellä ajettava Portugalin ralli on todellinen spektaakkeli ja yksi kauden suosituimmista kilpailuista.

 

drapeau-italie_120x80.308393.71Italia (13. – 16.6.)

Sardinian rallin nopeat ja kapeat tiet, joita reunustavat pensaat ja kivet eivät jätä kuljettajille varaa virheille.

 

drapeau-finlande_120x80.308394.71Suomi (1. – 4.8.)

Nopea ja erittäin tekninen Suomen ralli on kauden vaikeimmista kilpailuista, jossa kartturin tulee olla erityisen tarkkana.

 

drapeau-allemagne_120x80.308395.71Saksa (22. – 25.8.)

Saksan ralli on loppukauden vaikeimmista asfaltilla ajettavista ralleista. Sen arvaamattomat sääolosuhteet asettavat oman haasteensa oikeiden renkaiden valintaan.

 

drapeau-turquie_120x80.308399.71Turkki (12. – 15.9.)

Välimeren rannalla ja vuoristoteillä WRC-kuljettajat kohtaavat ”kovan tien”, kun Turkin ralli ajetaan pääasiassa soratiellä.

drapeau-uk-1_120x80.308396.71Wales (3. – 6.9.)

Walesin ralli on yleensä kylmä, kostea ja sumuinen tapahtuma, mikä tekee siitä varsinaisen jännitysnäytelmän.

 

drapeau-espagne_120x80.308397.71Espanja (24. – 27.10)

Espanjan rallissa ajetaan 2 päivää asfaltilla ja yksi päivä soratiellä, mikä asettaa haasteita kuljettajien ajotyyliin.

 

drapeau-australie-1_120x80.308398.71Australia (14. – 17.11)

Australian ralli on ehdottomasti kauden eksoottisin. Se on WRC 2019 kauden viimeinen osakilpailu.

 

MITEN MM-RALLI ETENEE?

Suurin ero rallin maailmanmestaruussarjan osakilpailujen välillä on alusta, joilla ralli ajetaan. Maasta riippuen kilpailut ajetaan soralla, asfaltilla tai lumella.

Muutoin jokainen ralli järjestetään samalla kaavalla:

  • Tiistai ja keskiviikko: kaksi ensimmäistä päivää on pyhitetty testeille, joiden avulla tiimit pääsevät arvioimaan reittiä ja tekemään nuotituksia. Nuotituksessa tiimit ajavat erikoiskokeet läpi liikennerajoitusten mukaisesti ja kuljettaja sanelee kartturille haluamansa nuotit, joilla hän kuvailee reittiä. Nuotituksen toisella ajokerralla kartturi lukee nuotit kuljettajalle, joka ilmoittaa niihin mahdolliset korjaukset.
  • Torstai: ”Shakedown” eli testierikoiskoe on testaus todellisissa olosuhteissa ennen kilpailun alkua.
  • Perjantai, lauantai ja sunnuntai: itse kilpailu, joka sisältää 15-25 erikoiskoetta.

Kuljettajat suorittavat pikataipaleen eli erikoiskokeen yksi kerrallaan niin nopeasti kuin mahdollista muulta liikenteeltä eristetyllä osuudella. Kuljettajat ajastetaan kymmenesosasekunnin tarkkuudella.

Auttaakseen kuljettajaa kartturi lukee testeistä laadituista muistiinpanoista eli nuoteista tien kulkua ja luonnetta.

Erikoiskokeiden välisillä siirtymillä ja matkalla huoltoparkkiin, autot noudattavat normaaleja liikennesääntöjä ja -nopeuksia.

Pääsy huoltoalueelle on tarkkaan säänneltyä. Mikäli autoon vaaditaan korjauksia tai säätöjä huoltoparkin ulkopuolella, ainoastaan kuljettaja tai kartturi ovat valtuutettuja suorittamaan ne ja he saavat käyttää ainoastaan autossa mukana olevia tarvikkeita.