Citroën ë-Jumpy kasvavassa markkinassa Suomen myydyin täyssähköpakettiauto

Vuoden 2021 aikana täyssähköpakettiautojen markkina kasvoi 163,6 % täyssähköpakettiautojen markkinaosuuden oltua vuoden lopussa 2,63 % kaikista myydyistä pakettiautoista. Citroën ë-Jumpy on noussut nopeasti täyssähköpakettiautomarkkinan johtajaksi, mallin oltua vuoden 2021 lopussa Suomen myydyin täyssähköpakettiauto 35,6 % markkinaosuudella. *) Ensimmäiset ë-Jumpyt saapuivat Suomeen vuoden 2020 lopulla.
Täyssähkö ë-Jumpyn menestys pohjaa täyssähköversion säilyttämiin, ammattilaiskäyttäjille tärkeimpiin ominaisuuksiin. Muun muassa akkujen järkevän sijoittelun ansiosta ë-Jumpyn käyttöominaisuudet vastaavat täysin mallin polttomoottoriversiota: markkinoiden paras jopa 6,6 m3 lastaustilavuus (XL-pituus), luokkansa paras 1000 kg:n vetomassa, kaksi eurolavaa vierekkäin salliva 1,25 m pyöränkaarien väli sekä kuorman kantavuus aina 927 kg asti.
75 kWh akkupaketti on optimaalinen erilaisiin päivittäisiin jakelu- ja siirtymätarpeisiin 330 kilometrin toimintasäteellä (WLTP). Pikalatauksessa (100 kW asti) akku voidaan ladata nollasta 80 % varausasteeseen lounastauon aikana (45 min).
”ë-Jumpyn ominaisuudet aitona työkaluna herättivät yrityksissä kiinnostusta jo ennalta. Ensimmäisten autojen oltua hetken käytännön ajossa, ovat lähes kaikki asiakkaamme päätyneet kasvattamaan täyssähköpakettiautojen osuutta autokannassaan. Sähköinen käyttövoima tulee usein myös kokonaiskustannuksiltaan perinteisiä polttomoottoriversioita taloudellisemmaksi vaihtoehdoksi.”, kommentoi menestystä Auto-Bon Oy:n yritysmyyntijohtaja Panu Lahtinen. Hän jatkaa, ”Yhtenä merkittävänä täyssähköpakettiautomarkkinan kasvattajana toimii vuoden 2021 syksyllä voimaan astunut puhtaan ajoneuvon hankintadirektiivi. Direktiivi ohjaa suosimaan päästöttömiä tai vähäpäästöisiä ajoneuvoja läpi koko julkisen puolen alihankintaketjun.”
*) Lähde: Liikenneasioiden rekisteri, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom