August 29, 2016

UUSI NÄKEMYS CITROËNIN MUKAVUUDESTA JA MUOTOILUSTA!

UUSI NÄKEMYS CITROËNIN MUKAVUUDESTA JA MUOTOILUSTA!

Citroën esittelee uuden CXPERIENCE CONCEPT – konseptiautonsa suurelle yleisölle ensi kerran Pariisin autonäyttelyssä syys-lokakuun vaihteessa 2016. Poikkeuksellisen omintakeinen korinmuotoilu mullistaa vakiintuneet käsitteet ja esittelee ”Citroën Advanced Comfort” –ohjelman mukanaan tuomat edut. 4,85 metrin pituinen CXPERIENCE CONCEPT ennenäkemättömine korinmuotoiluineen antaa viitteitä Citroënin uudesta brändistrategiasta.

UUSI NÄKEMYS CITROËNIN MUKAVUUDESTA JA MUOTOILUSTA!

Perinteistä tietotaitoaan hyödyntäen ja brändin historia-arvoja kunnioittaen Citroën on halunnut luoda auton, jolle ominaista on mukavuus – perusominaisuus, joka Citroëniin on aina liitetty. CXPERIENCE CONCEPT on viimeisin tyylinäyte ”Citroën Advanced Comfort” –ohjelmasta, jonka tavoitteena on matkustusmukavuuden maksimoiminen. Muuttuneet asiakasodotukset on huomioitu niin tämän tyylipuhtaan, teknistä ja uutta teknologiaa edustavan uuden Citroënin kuin myös tulevaisuuden Citroënien suunnittelussa. Citroën CXPERIENCE CONCEPT on toistaiseksi konseptiauto, muuta se antaa vahvoja viitteitä tulevan tuotantomallin ulkonäöstä ja teknisistä ominaisuuksista.

VAHVA IDENTITEETTI

Muista erottuvan yksilöllisen muotoilunsa ansiosta CXPERIENCE luo uudet normit premium-luokan viistoperäiselle autolle, kokoluokalle, jolla on kautta historian ollut tärkeä merkitys Citroënille. Yksityiskohtia on hiottu millimetrin tuhannesosiin saakka, jolloin tuloksena suorastaan majesteetillisen sulavalinjainen luomus. Vedenvihreä helmiäisväri ”Mizuiro” kuvastaa modernia puhtautta ja korostaa auton ylellistä muotokieltä. Mitat ovat kunnioitusta herättävät. Pituutta autolla on 4,85 metriä, leveyttä 2 m ja korkeutta vain 1,37 m. Peräti kolmen metrin akseliväli takaa väljät sisätilat.

CXPERIENCE CONCEPTin persoonallisiin piirteisiin lukeutuu puhdaslinjaisen pehmeästi muotoiltu keula, Citroënille ominaiset kahteen tasoon sijoitetut ajovalot ja omintakeinen etusäleikkö. Citroën-logo kromattuine chevron-tunnuksineen ulottuu ajovaloihin saakka korostaen auton leveyttä. Kolme ohjauksen mukaan kääntyvää LED-ajovaloa on sijoitettu auton etukulmiin. Moottorille lisätehoa tuovat etupuskuriin sijoitetut säädettävät ilmanottoaukot. Auton kummaltakin puolelta löytyvät liikkuvat ja avautuvat levykkeet, joiden tehtävänä on parantaa auton aerodynamiikkaa ja helpottaa käsiteltävyyttä suurissa nopeuksissa. Takaosan muotoilua vahvistavat siivekkeet ja kovera takaikkuna, jonka alareunaan on sijoitettu aerodynamiikkaa parantava liikkuva ilmanohjain. V:n muotoiset 3D takavalot ja niiden keskelle integroidut suuntavilkut antavat CXPERIENCE CONCEPT –autolle ainutlaatuisen teknologisen identiteetin.

Toinen CXPERIENCEn erikoisuus on ovet, jotka avautuvat sivulle kattoon saakka. 90 asteen avautumiskulma helpottaa autoon nousua. Nämä kaappariovet” antavat tilavalle ja korkeatasoiselle matkustamolle vahvan omintakeisen ilmeen. Huippuunsa hiottu mukavuus kutsuu matkantekoon.

SISÄTILAT VIIMEISTELEVÄT LINJAKKAAN MUOTOILUN

CXPERIENCE CONCEPTin matkustamo on saanut inspiraationsa arkkitehtuurista, sisustus- ja huonekalu-maailmasta. Se on puhdaslinjainen ja moderni. Käytetyt materiaalit ovat korkealuokkaisia ja niiden keltainen väri luo mielikuvan raikkaudesta.

Yksipuolainen ohjauspyörä kuuluu Citroënin perinteisiin, samoin kuin kelluva pitkänomainen kojetaulu, joka kolmiulotteisena luo vaikutelman keveydestä, tilasta ja avaruudesta. Keltaiset sävyt korostavat visuaalista jatkuvuutta kuljettajan ja matkustajien tiloissa.

Istuimien muotoiluun ja materiaalivalintoihin on kiinnitetty poikkeuksellisen paljon huomiota. Selkänojien takaosat on kojelaudan tapaan verhoiltu tyylikkäällä vaalealla puulla. Myös ovipaneelit on päällystetty korkeatasoisella materiaalilla. Vedenvihreä kangas geometrisine kuvioineen sointuu hienosti yhteen korinvärin kanssa ja luo mielenkiintoisen kontrastin sisätilojen tunnelmaan. Vaahtomainen, mustalla nahalla verhoiltu lattia on tehty mittatilaustyönä. Kromatut, leveät astinlaudat korostavat viimeisteltyjä väri- ja materiaalivalintoja.

CITROËN ADVANCED COMFORT –OHJELMAN TULOKSENA PREMIUM-LUOKAN AUTO

Citroën-brändin tärkeimpiä ominaisuuksia kautta aikojen on ollut mukavuus. Nyt käsitystä mukavuudesta on laajennettu. Matkustamon valoisuus ja matkustajien viihtyvyys, ergonomia ja viimeisimpänä tavoitettavuus, yhteydenpito ulkomaailmaan ovat osa uutta mukavuuskäsitettä. Kaikki arvoja, jotka liittyvät niin ruumiilliseen kuin henkiseenkin hyvinvointiin, ja ovat osa CXPERIENCE-konseptiauton arvomaailmaa.

Citroën Advanced Comfort –ohjelma toimi ohjenuorana suunniteltaessa CXPERIENCE CONCEPT –autoa. Mukavuuskäsitteen uudelleen arviointiin liittyy myös CXPERIENCE CONCEPTin kutsu matkustamaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia ovat niin ajomukavuus kuin matkustusmukavuuskin. Matkustamo on suunniteltu viihtymistä varten, kuin toiseksi kodiksi. Sisätiloissa kaikki on suunniteltu hyvän olon varmistamiseksi. Erityistä huomiota on kiinnitetty istuimiin, jotka on valmistettu joustavasta, vaahtomaisesta ”shape-memory” -materiaalista. Sekä kuljettajan istuin että matkustajien istuimet ovat ylellisen leveät ja kutsuvat. Toisen rivin istuimet tuovat mieleen olohuoneen nojatuolit lämpimine luonnonmukaisine materiaaleineen. Jotta jokainen automatka olisi ainutlaatuinen, on etuistuinten selkänojat ja pääntuet suunniteltu parantamaan takamatkustajien näkyvyyttä eteenpäin.

Yksi osa ”Citroën Advanced Comfort” –ohjelmaa on valoisuus, joka osaltaan lisää viihtyvyyttä ja matkustusmukavuutta. Valoa autoon sisälle tuo kaksiosainen kattoikkuna ja matkustamoa kiertävä lasivyöhyke. Tunnelmavalaistus sekä ilmanraikastin tuovat oman lisänsä ”Feel Good” –matkustamoon, suoranaiseen hyvän olon taivaaseen, jossa matkustajat voivat rentoutua.

Kuljettajan mielenrauhan varmistaa leveä heijastusnäyttö, joka välittää suoraan näkökenttään kaikki ajamisen kannalta oleellisen informaation.

TIEDON HYÖDYNTÄMINEN JA SEN JAKAMINEN

Ajan hengen ja ”Citroën Advanced Comfort” –ohjelman mukaisesti CXPERIENCE -konseptiauto on mukava ja erittäin hyvin kommunikoiva. Älyteknologia edistää interaktiivisuutta ja helpottaa auton avustinjärjestelmien käyttöä.

Kojelautaan on integroitu 19” suuruinen suorakulmainen näyttöruutu, todellinen komentokeskus, joka omalta osaltaan lisää avaruuden tuntua. Suuren koon ansiosta siihen on voitu keskittää kaikki toiminnot: ilmastointi, avustinjärjestelmät, navigointi ja mediatoiminnot. Tämä keskuskosketusnäyttö on jaettu eri alueisiin ja sitä voidaan käyttää eri muodoissa 1/3 – 2/3 tai 2/3 – 1/3 tai yhtenäisenä. Jokainen autossa matkaava voi navigoida ja hakea informaatiota matkan aikana, valita oman musiikkinsa tai katsoa lempielokuvaansa.

Digiyhteys ja toimintojen aktivointi on toteutettu älypuhelimen ja tabletin avulla. Edessä olevassa keskikonsolissa on älypuhelimelle oma telineensä. Induktiolla ladattavalla älypuhelimella käynnistetään auto ja aktivoidaan eri toimintoja (mukavuus, valokuvat, videot jne). Takamatkustajien käytössä on oma tablettitietokone, jonka avulla he voivat säätää istuinten asentoa, ilmastointia ja ”media sharing” –toimintoa uuden Share with U –sovelluksen avulla. Tämä palvelu mahdollistaa esim. pelien, musiikin ja videoiden jakamisen matkustajien kesken.

Citroën CXPERIENCE CONCEPT on varustettu etu- ja takakameroilla. Perinteiset ulkosivupeilit on korvattu kahdella sivukameralla, jotka välittävät kuvaa ovipaneeleihin sijoitetuille pienikokoisille kromireunusteisille diginäyttöruuduille. Tämän optimaalisen 360 astetta kattavan ympäristön havainnointijärjestelmän ansiosta kuljettajan on helpompi pysäköidä ja rekisteröidä ympäristön tapahtumat. Ajan hengen mukaisesti CXPERIENCE CONCEPT on varustettu ConnectedCAM Citroën – ominaisuudella, joka on ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä uudessa Citroën C3:ssa. Tämä kamera, joka on sijoitettu sisätaustapeilin taakse, rekisteröi ja tallentaa kaiken minkä kuljettaja edessään näkee jaettavaksi sosiaalisessa mediassa tai säilytettäväksi itsellään.

PLUG-IN BENSIINIHYBRIDI, RATKAISU RAJATTOMAAN AJONAUTINTOON

Citroën CXPERIENCE CONCEPT on varustettu tehokkuuden ja huippusuorituskyvyn tarjoavalla PSA Groupin kehittämällä Plug-in pistokehybridillä. Bensiinimoottori on versiosta riippuen teholtaan 150 – 200 hv (110 – 147 kW) sähkömoottorin lisätessä moottorin tehoja enimmillään 108 hv (80 kW). CXPERIENCE CONCEPTin toimintamatka 100% sähköllä on 60 km. Maantieajossa kulutusta voidaan alentaa ottamalla käyttöön molemmat voimanlähteet. Moottoriteillä polttomoottori nostaa auton suorituskyvyn huippuunsa 300 hv:n yhteistehonsa ansiosta.

Citroën CXPERIENCE CONCEPT –auto on varustettu 13 kWh akulla, joka latautuu muutamassa tunnissa. Latausaika peruslatauksella on 4 t 30 min ja vain 2 tuntia 30 min, kun käytössä on tehokas 6,6 kW laturi 32 A pistoketta varten.

Tekniseltä arkkitehtuuriltaan Citroën CXPERIENCE CONCEPT on ainutlaatuinen. 8-portainen automaatti-vaihteisto on sijoitettu poikittain polttomoottorin ja sähkömoottorin väliin. Matkustamon alle on sijoitettu kompakti akku, josta takapyörät saavat voimansa. Järjestelyn ansiosta niin matkustamo kuin tavaratilatkin ovat väljät.

Citroën CXPERIENCE CONCEPT tekniset tiedot

Pituus: 4,85 m

Leveys: 2,0 m

Korkeus: 1,37 m

Akseliväli: 3 m

Toimintamatka: 60 km

Teho: 250 – 300 hv