Näytä sisältö
Citroën 19_19 Concept

CITROËN_1919

Matkaa ë-comfort -tyylillä

Kaupunkiliikkumiseen tarkoitetun Ami One -konseptiauton esittelyn jälkeen on vuorossa 19_19 Concept, Citroënin näkemys huippumukavuudesta sekä liikkumisesta ja matkoista kaupunkien ulkopuolelle.

CITROËNIKSI SYNTYNYT

19_19 Concept tekee poikkeuksen automaailman perinteisiin odotuksiin. Se on teknologinen aerodynaaminen liikkumisväline, joka on ottanut vaikutteensa ilmailumaailmasta. 100% sähköinen konsepti on 800 km:n toimintamatkalla ja todellinen hiljainen “lentävä matto”, joka on varustettu Citroënin kehittämällä progressiivisella jousituksella yhdistettynä älykkääseen aktiiviseen ajoon sekä varustettuna autonomisen ajon teknologioilla ja ennakoivasti matkustajien kanssa kommunikoivalla henkilökohtaisella assistentilla.

FUTURISTINEN AJONEUVO

Futuristinen keula

Hämmästyttävään uuteen 19_19 Conceptiin on integroitu läpinäkyvä kaksoiskonepelti, joka ohjaa ilmavirtauksia tuulilasille aerodynamiikan tehostamiseksi. Ylempi, erittäin lyhyt konepelti toimii spoilerina ja Y-muotoisten ajovalojen tukena samaan tapaan kuin kahdessa aiemmassa konseptiautossa CXPerience Concept ja Ami One Concept. 19_19 Concept on varustettu uudenlaisilla Full LED -valoilla, joihin chevron-logo on integroitu. Chevron-logon ja valojen uusi esillepano korvaa perinteiset kromilistat. Lasisesta matkustamon ”kuplasta” matkustajat voivat nähdä tien jalkojensa alla.

Teknologinen takaa

19_19 Concept on omintakeinen myös siinä mielessä, että auton tekniset rakenteet ovat näkyvissä, kun ne perinteisesti piilotetaan puskurin ja konepellin alle. Ulkomaailman sisätiloihin yhdistävän lasipinnan alla auton jousitusjärjestelmää on suurennettu, jotta se tuo auton ilmeeseen ripauksen teknologiaa. Tutkat ja anturit mahdollistavat auton liikkumisen autonomisesti. Jousituksen rakenne, pyörät ja sisäsiivekkeet on muotoiltu uurteisiksi Citroënin chevron-logon tyyliin, samaan tapaan kuin Ami One –konseptiautossa, vahvistaen entisestään keulan muotokieltä ja antaen sille vieläkin enemmän luonnetta.

HÄMMÄSTYTTÄVÄ MUOTOILU

Läpinäkyvä kapseli

19_19 Conceptin epätavallinen muotokieli muistuttaa lentokoneen runkoa sekä helikopterin läpinäkyvää matkustamon ”kuplaa”. Matkustamo kuin leijailee kapselimaisena neljän suuren pyörän päällä tarjoten matkustajille kuin tien päällä leijailevaa mukavaa matkustamista. Etuosan lasipinnat ovat harmaansävyiset mahdollistaen etumatkustajille näkyvyyden ulos ja näyttäen matkustajat ulkoapäin. Takana mikroperforoitu sininen rajaus säilyttää matkustajien yksityisyyden: he näkevät ulos, mutta ulkoa ei näe sisään.

XXL renkaat

Pyörät on kehitetty yhteistyössä rengasvalmistaja Goodyearin kanssa, ja Goodyearin logo näkyy jokaisessa renkaassa. Nämä ylisuuret 30” kokoiset, halkaisijaltaan 930 mm suuruiset pyörät on varustettu 255/30 R30, muotoilultaan hämmästyttävillä ja vallankumouksellisilla renkailla. Myös teknologialtaan pyörät ovat uudenlaiset. Kun normaalisti pyörän muodostaa erilliset vanne ja rengas, on 19_19 Concept varustettu hybridipyörillä: Goodyear haastettiin kehittämään täydellinen jatkumo renkaan ja vanteen välille unohtaen perinteiset normit ja tarjoten ennen kokemattoman äänettömyyden.

MUKAVAKSI SUUNNITELTU

Matkustamo on suunniteltu niin arkkitehtuuriltaan kuin materiaaleiltaankin todelliseksi olohuoneeksi – salongiksi, jossa jokainen matkustaja voi nauttia olostaan omassa pesämäisessä istuimessaan. Kuljettajan istuin on varustettu intuitiivisillä valintanapeilla, tuulilasinäytöllä, joka heijastaa kaikki ajotiedot tuulilasiin, ultra-mukvalla istuimella , ja pääntujeen sijoitetuilla kaiuttimilla. Etumatkustan istuin on motorisoitu, jalkatila mukautuva, ja takaistuimet on suunniteltu sohvaksi. Jokaisella matkustajalla on oma äänialueensa, jotka he voivat personoida makunsa mukaan.

 

Todella pelkistetty kojelaudassa on lasitettu osio, joka muuntautuu näytöksi. Marmorilta näyttävä ohjauspyörä on kelluva ja sen keskellä on näyttö jossa vaihtuvat Citroënin logot läpi historian.

 

Ovet aukeavat käänteisesti, mikä mahdollistaa kaikkien matkustajien optimaalisen pääsyn B-pilarin puuttuessa.

Matkustamo on vaimennettu ulkopuolisista häiriöistä ja käyttää Progressive Hydraulic Cushions® -jousitusta yhdistettynä älykkääseen aktiiviseen ohjaukseen ja muun muassa yksilöllisiin mukavuusistuimiin.

 

Myös pyörät vaikuttavat jousitusmukavuuteen. Kun normaalisti pyörän muodostaa erilliset vanne ja rengas, on 19_19 Concept varustettu hybridipyörillä: Goodyear haastettiin kehittämään täydellinen jatkumo renkaan ja vanteen välille unohtaen perinteiset normit ja tarjoten ennen kokemattoman äänettömyyden.

TULEVAISUUTEEN KATSOEN SÄHKÖINEN JA AUTONOMINEN

800 km:n toimintamatka

Futuristisen, tulevaisuuteen tähtäävän mutta realistisen 19_19 Conceptin voimanlähteenä toimii 100% sähköinen voimalinja. 19_19 Concept saavuttaa 0-100 km/h nopeuden 5 sekunnissa maksiminopeuden ollessa 200 km/h. 100 kW tehoisten akkujen, nelivedon ja kahden moottorin (i) toinen edessä ja toinen takana    avulla saavutetaan 800 Nm vääntö ja 340 kW teho ja 800 km toimintamatka (i) WLTP-mittaustavan mukaan  .

Autonomista ajamista

Autonomisen ajon mahdollistavilla teknologioilla varustettu 19_19 Concept voi ottaa ajamisen haltuunsa ja toimia täysin automaattisesti. Kun kuljettaja palauttaa itselleen ajonhallinnan joko säännösten edellyttäessä tai koska hän haluaa nauttia ajamisen luomasta elämyksestä, järjestelmä on suunniteltu tekemään ajamisesta vaivatonta ja tuomaan kuljettajalle mielenrauhaa mm. tuulilasinäytön ja tiehen heijastuvien navigointiohjeiden avulla.

INTUITIIVINEN JA PROAKTIIVINEN HENKILÖKOHTAINEN ASSISTENTTI

Vahvasti tekoälyyn perustuvan konseptiauton kojelautaan on liitetty henkilökohtainen assistentti, joka ottaa auton hallintaansa autonomisen ajon aikana ja joka keskustelee matkustajien kanssa ennakoivan järjestelmän välityksellä ennakoiden jokaisen matkustajan tarpeita.