Heidi Sohlberg

Légende ci-dessous
Heidi Sohlberg

Citroën C4 vei Heidi Sohlbergin sydämen

Hymyileväinen ilopilleri Heidi Sohlberg on aina tykännyt autoista. Miss Suomi -kruunua kutreillaan kantanut kaunotar tekee malli- ja juontokeikkoja ympäri maata ja istuu työnsä takia paljon ratin takana. Siksi hänelle on äärimmäisen tärkeää, että autona on mukava ja muunneltava Citroën.

Kun parikymppinen Heidi Sohlberg, tuohon aikaan vielä Villman, valittiin Miss Suomeksi vuonna 2001, hän ei tainnut heti aavistaa, kuinka paljon aikaa tulee seuraavien vuosien aikana viettämään auton ratissa. Työ vei kaunotarta tapahtumiin ympäri Suomen. Onneksi ajaminen oli jo tuolloin mieluisaa – auton ratissa oli aikaa kuunnella musiikkia ja nauttia omasta ajasta.

Matkakumppanina Citroën

Heidi hankki ajokortin heti 18-vuotiaana. ”Asuimme tuolloin maalla, ja ajokortti toi helpotuksen siihen, että pääsi liikkumaan paremmin. Ajelimme ystävien kanssa paljon ympäri Jyväskylää, aina mentiin porukalla johonkin huoltoasemalle kahville tai pizzalle”, hän muistelee.

Työ pitää kiireisen naisen edelleen paljon tien päällä. Matkakumppanina on ollut jo muutaman vuoden ajan Citroën. Citroën vei Heidin sydämen jo muutama vuosi sitten kun yhteistyö Citroënin kanssa alkoi. Positiivisuus, hyvinvointi ja aktiivinen asenne yhdistivät, eikä Citroënin yhteistyökuvio Naisten Kympin kanssa todellakaan vähentänyt sporttisen naisen kiinnostusta – päinvastoin. Heidistä tuli mentori kohti Citroën Naisten Kymppiä treenaavalle Citroën-tiimille, jota hän kannustaa ja aktivoi tiimille omistetussa Facebook-ryhmässä.

Mukavuus ja muunneltavuus

Heidin Citroënit

Vuosien aikana Heidi on päässyt kokeilemaan laskujensa mukaan kymmeniä autoja ja siinä samalla on muodostunut vahva käsitys siitä, millainen auto on hänen kaikista mieluisin. Nykyisen auton vahvuuksia ovat muun muassa mukavuus ja muunneltavuus. Muun muassa Citroënin mukavuusistuimet ja merkille tunnusomainen mukavuusjousitus tekevät pidemmistäkin ajomatkoista varsin nautinnollisia.

”Ja kahden lapsen äitinä täytyy totta kai olla hyvin tilaa – esimerkiksi viikonloppureissulle lähtiessä on mukavaa, kun matkatavarat mahtuvat mukaan vaivattomasti.”

Musta ori

Ihan pelkillä tiloilla ei kuitenkaan Heidin unelma-autolistalle pääse. ”Minulle on erittäin tärkeää, että auto on myös taloudellinen. Ja pakko sanoa, että kyllä mun autossa pitää olla myös suorituskykyä ja kunnolla hevosvoimia!”

C4

Citroën-malliston uusin tulokas, Citroën C4, otti lyhyen tutustumisen jälkeen uuden suosikin paikan: ”Se oli rakkautta ensi silmäyksellä”, hän huokaa hymyillen. ”Niin tasainen ja hiljainen kyyti, että luulin että istun hybridin ratissa! Olen aina tykännyt ajaa Citroënilla, mutta nyt tuntuu, että olen löytänyt oman Mustan orini. Minulla on siis tapana nimetä aina autoni”, Heidi naurahtaa ja jatkaa: ”Olen aivan rakastunut tähän nykyiseen autooni”.

Helppoa matkantekoa

Citroën on osoittautunut oivaksi matkakumppaniksi. Viimeisimmän sukupolven 3D navigointijärjestelmä varmistaa, että reissulaisen määränpää löytyy aina. Mirror Screen -toiminnon ansiosta älypuhelimen sovellukset voidaan siirtää kosketusnäytölle. Ja mikä kätevintä, sovelluksia voi käyttää puhelimesta riippuen myös ääniohjauksella, jolloin katsetta ei tarvitse nostaa tiestä.

”Kuuntelen ajaessani paljon musiikkia ja on helpottavaa, kun kaikki toimii helposti kosketusnäytön kautta – ja vieläpä suomeksi”, Heidi kiittelee.

Kun kilometrejä kertyy paljon, oli odotettavissa, että autoissa Heidi arvostaa erityisesti turvallisuutta ja ajomukavuutta. ”Ajan todella paljon töiden takia. Sen takia pidän erittäin tärkeänä sitä, että autossani on hyvät varusteet, jotka ”helpottavat” ajamistani.”

Heidi priorisoi monta C4:n järjestelmää erittäin korkealle arvostetuimpien ominaisuuksien listallaan. ”Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin on moottoritiellä ihan ehdoton. Auto myös jarruttaa itse, jos edellä menevä auto tulee liian lähelle.” Highway Driver Assist -järjestelmän avulla kuljettaja voi kaikenlaisilla teillä siirtää autolle osavastuun ajamisesta. Riittää, että hän määrittelee jonkun suositelluista nopeusrajoituksista 30 km/alkaen, jotta järjestelmä pitäisi uuden Citroën C4:n aiotulla ajolinjalla kaistaviivojen sisäpuolella.

”Myös kaistavahti on kerrassaan loistava järjestelmä – se korjaa auton linjaa automaattisesti, jos auto ajautuu liian lähelle reunaviivaa.”

Ystävät sulkevat pysäköitäessä silmänsä

Positiivista energiaa hehkuva Heidi kertoo olevansa autoilijana tarkka. ”Oikeastaan kaikkein paras olisi varmaan kysyä tätä tyttäriltäni”, ilopilleri nauraa ja myöntää olevansa välillä myös vähän malttamaton, jos muut autoilijat törttöilevät.

Heidi peruutuskamera

Myös ystäväpiirissä Heidi tunnetaan taitavana ja rutinoituneena autonkäsittelijänä. ”Olen keskustassa vuosia asuneena myös erittäin taitava taskuparkkeeraaja, mutta ystävät sulkevat aina silmänsä kyydissä ollessaan, kun eivät pysty katsomaan niin pieneen ruutuun parkkeeraamista. Mutta haluan täsmentää, että ikinä ei ole autoon naarmuja tullut”, Heidi nauraa ja kiittelee sitä, että C4 -mallissa on pysäköintiä avustavat tiukimmissa tilanteissa etu- ja takakamerat.