Toimintamatka

Légende ci-dessous
Toimintamatka

 

Kuinka pitkälle voin mennä? Toimintamatka on termi, joka kertoo, kuinka pitkän matkan voit matkustaa sähköautolla tai ladattavan hybridin sähkötilassa täyteen ladatulla akulla.

OVATKO TOIMINTAMATKALUKEMAT REALISTISIA?

C5-Aircross_SUV_Hybrid-4

Käyttämämme toimintamatkan luvut on laskettu WLTP-mittaustavan (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mukaan, jonka Euroopan Unioni kehitti vuonna 2017 realistisemmaksi kuin vanhassa NEDC-mittaustavassa. Tämä uusi testi perustuu tosielämän ajo-tietoihin ja heijastaa siksi paremmin ajoneuvon todellista suorituskykyä. Ennen kaikkea WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on vertailukelpoinen muiden valmistajien ilmoittaman toimintamatkan kanssa. On tärkeää kuitenkin huomata, että myös muut tekijät voivat vaikuttaa siihen, saavutatko tavoitteen vai et, kuten asennetut lisävarusteet (rekisteröinnin jälkeen), säävaihtelut, ajotapa ja ajoneuvon kuormitus.

LUE LISÄÄ WLTP-MITTAUSTAVASTA >

 

MISTÄ TIEDÄN KUINKA PITKÄ TOIMINTAMATKANI ON?

C5-Aircross_SUV_Hybrid-12

Kaikissa Citroënin sähkö- ja lataushybridiajoneuvoissa on kuljettajan näyttö, josta löydät ennustetun toimintamatkan lukeman. Tämä luku voi olla pienempi kuin suurin käytettävissä oleva toimintamatka, mutta tämä johtuu siitä, että sähköiset automme pystyvät analysoimaan viimeaikaisen ajo-historiasi, akun kunnon ja nykyiset ajo-olosuhteet arvioidakseen tarkemmin saavutettavissa olevan toimintamatkan. Jos aloitat matkasi pienemmällä energiankulutuksella (matalampi nopeus, vähemmän matkustajia jne.), toimintamatkamittari säätyy vastaavasti matkasi ajan.

MITKÄ TEKIJÄT VAIKUTTAVAT TOIMINTAMATKAAN?

Monet eri tekijät vaikuttavat toimintamatkaan, ja näiden eri tekijöiden yhdistelmät vaikuttavat toimintamatkaan, jonka saavutat tiettynä päivänä. Suurin osa näistä tekijöistä vaikuttaisi yhtä hyvin polttomoottoriajoneuvon polttoaineen kulutukseen. Tärkeimpiä toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä ovat: ajotyyli, ajonopeus, maasto (kukkulat jne.), lämmityksen ja ilmastointilaitteiden käyttö, kiihtyvyys, kuorma (matkatavaroiden ja matkustajien paino), lämpötila ja regeneratiivisen jarrutuksen käyttö.

Ladattavien hybridien kohdalla voi kuitenkin olla tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12V akkujen alhainen varaustaso. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.

MITEN VOIN MAKSIMOIDA TOIMINTAMATKANI?

920x520-e-Jumpy-Transparency

Toimintamatkaa voidaan maksimoida monin tavoin rajoittamalla edellä kuvattujen tekijöiden vaikutuksia – esimerkiksi käyttämällä vain lämmitystä ja ilmastointia tarvittaessa tai ajamalla ilman tarpeetonta kuormaa. Ajoneuvoissamme on kuitenkin myös joukko ominaisuuksia, jotka on suunniteltu auttamaan sinua toimintamatkasi maksimoimisessa:

  • Anna autosi opastaa sinua: ajon aikana näet helposti, kuluttaako autosi paljon energiaa vai ei, ja pienellä nopeuden säädöllä voi olla suuri ero.
  • Käytä ”B” eli ”Braking mode” –toimintoa, joka ottaa jarrutusenergian talteen. ”Jarrutustila” aktivoidaan vaihteenvalitsimesta, jolloin regeneratiivinen jarrutus lataa akkua aina kun auto hidastaa. Tämä ”ilmainen” sähkö pidentää auton toimintamatkaa, ja yhdessä tasaisen ajotyylin kanssa optomoi sitäjopa 20% kaupunkiajossa
  • My Citroën -sovelluksessa on ë-etäohjainominaisuus, jonka avulla voit esilämmittää tai jäähdyttää ajoneuvoasi suoraan älypuhelimesta. Joten kylmänä talvipäivänä voit ajastaa esilämmityksen päälle, jolloin matkustamo on lämmin, kun lähdet liikkeelle. Niin kauan kuin ajoneuvo on latauksessa, energia otetaan virtalähteestä eikä akusta, joten se ei vaikuta toimintamatkaan.
  • My Citroën-sovelluksesta saat myös henkilökohtaisia ​​neuvoja omien ajotietojesi perusteella.