Toimintamatka

Citroënin lataushybridit kulkevat virallisen WLTP-mittausstandardin mukaan noin 50-60 km pelkällä sähköllä. Arjessa tämä tarkoittaa noin 40 km toimintamatkaa sähköllä ajettaessa. Ladattavissa hybrideissä etuna kuitenkin on, että kun akun energia loppuu, voidaan matkaa jatkaa polttomoottorin turvin vielä useita satoja kilometrejä. Lataushybridi tuo arkeen joustoa ja säästöä, johon sähköautot ja perinteiset polttomoottoriautot eivät pysty.
Sähköisen toimintamatkan hyödyntäminen
Ladattavalla hybridillä ajavan kannattaa pohtia, miten auton sähköistä toimintamatkaa parhaiten hyödyntää. Kodin lähialueilla esimerkiksi taajamissa ja kaupungissa kannattaa Electric-ajotila pitää koko ajan päällä. Jos tuleva ajo sisältää paljon moottoritieajoa, kannattaa harkita, jos sähköä säästäisikin jonkin verran matkan loppuun. Tällöin lähestyminen kohti kaupungin keskustaa tai esimerkiksi kotia voidaan hoitaa vielä hiljaisesti sähköllä ja lähipäästöttömästi.
Citroënin lataushybrideissä on kätevä e-SAVE-toiminto, jolla autolle voidaan kertoa, että kaikkea akun sähköenergiaa ei käytetäkään heti auton liikuttamiseen, vaan sitä voidaan säästää myöhemmäksi. Akku voidaan säästä 10 km:n, 20 km:n ja täyden akullisen verran. Akkua voidaan ladata tarvittaessa myös ajon aikana, mutta polttomoottoria käyttäen sähkönluomisen hyötysuhde on heikko, ja ei ole kokonaistaloudellisuuden kannalta järkevää.
Mitä enemmän ladattavalla hybridillä ajaa sähköä hyödyntäen, sitä edullisemmiksi kilometrit muodostuvat.
Rajoitteita sähköiseen ajamiseen
Ladattavien hybridien kohdalla voi kuitenkin olla tilanteita, joissa sähköllä ajaminen ei onnistu. Näitä tilanteita on esimerkiksi alle -5 asteen ulkolämpötila ja 12V akkujen alhainen varaustaso, jolloin Electric-ajotila ei ole käytettävissä. Lisäksi polttomoottori vaatii toisinaan käyttöä, jotta se saavuttaa käyntilämpötilan ja mahdollinen öljyn sekaan joutunut bensiini haihtuu pois. Kuljettajalla ei näissä tapauksissa tilapäisesti ole mahdollista ajaa ainoastaan sähköllä.
Edellä mainittu toimintaa suojaa polttomoottoria pitkällä aikavälillä ja kuuluu auton ominaisuuksiin.