August 6, 2015

PSA Peugeot Citroën myi yli 1,5 miljoonaa autoa vuoden ensimmäisellä puoliskolla

PSA Peugeot Citroën myi yli 1,5 miljoonaa autoa vuoden ensimmäisellä puoliskolla

• PSA Peugeot Citroënin myynti 1 547 000 autoa tammi-kesäkuussa (+ 0,4 %)
• Vahvimmat suoritukset Euroopassa, Kiinassa sekä Keski-idän ja Afrikan alueilla
• Peugeot 308 saavutti maailmanlaajuisen menestyksen ja nousi koko yhtymän myydyimmäksi automalliksi
• PSA:n Euroopassa valmistamien autojen keskimääräinen päästötaso 106,9 g/km eli pienin koko maanosassa

Myynti Euroopassa lisääntyi 2,9 prosenttia 984 000 autoon

Peugeot-myynti Euroopassa kasvoi tammi-kesäkuussa 6,7 prosenttia. Suurin menestystekijä oli Peugeot 308, joka on oman kokoluokkansa markkinajohtaja Ranskassa ja C-segmentin kolmanneksi myydyin automalli Euroopassa. Suomessakin 308:n kysyntä on kasvanut 76,2 % yhteensä 615 autoon tammi-kesäkuun välillä. Koko Euroopassa Peugeot 2008 säilytti asemansa B-segmentin SUV-mallien 2. suosituimpana. Peugeoteja rekisteröitiin alkuvuonna yhteensä 557 000 kappaletta.

Citroënin ensirekisteröinnit lisääntyivät 0,5 prosenttia lähes 386 000 autoon. Kysytyimpiin kuului C4 Cactus 43 000 kappaleen myynnillään. Mallin menestystä siivittivät useat autoalan palkinnot, kuten huhtikuussa New Yorkissa myönnetty ”World Car Design of the Year”. Uudistuneen Citroën C1:n myynti nousi 32 000 kappaleeseen eli 54 prosenttia korkeammalle kuin edellisen version.

DS-malleja rekisteröitiin 40 650 kappaletta. DS avasi alkuvuoden aikana Euroopassa uudet erikoismyymälät Pariisissa, Genevessä, Luxembourgissa sekä Milanossa.

PSA Peugeot Citroën on myös vahvistanut asemaansa Euroopan vähäpäästöisimpien automallien valmistajana. Tammi-toukokuun välillä tuotettujen autojen keskimääräinen päästötaso oli enää 106,9 g/km. Saavutuksen takana on PSA:n valmistamien kolmisylinteristen bensiinimoottorien vahva suorituskyky ja yhä kasvava kysyntä.

Peugeot on yksi nopeimmin kasvavista Kiinan markkinoilla

PSA Peugeot Citroën myi Kiinan ja Kaakkois-Aasian markkinoilla tammi-kesäkuun välillä 368 000 uutta autoa (+ 2,8 %). Peugeot on yksi nopeimmin kasvavista ulkomaisista automerkeistä Kiinassa, sillä merkin myynti on lisääntynyt alkuvuoden aikana 9,5 ja viimeksi kuluneen vuoden aikana 11,1 %. Erityisen kysyttyjä ovat 2008- ja 3008-mallit, joiden myynti kasvoi 34 %. Uuden 408-sedanin menekki nousi heti ensiesittelyn jälkeen 68 % verrattuna edeltäjäänsä.

DS kasvatti kysyntää Kiinassa 4 %, erityisesti DS 6:n hyvän menestyksen siivittämänä. DS on rakentanut Kiinan 60 suurimpaan kaupunkiin jo 84 erikoismyymälää, ja viidennes DS:n myynnistä tulee Kiinasta. Citroënin kysytyin malli Kiinassa on C3-XR SUV, jota joulukuussa 2014 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen on myyty noin 30 000 kappaletta.

PSA-merkit vahvoilla Pohjois-Afrikassa

Muista alueista PSA menestyi alkuvuonna erityisen hyvin Pohjois-Afrikassa, jossa se on markkinajohtaja Tunisiassa, 2. sijalla Marokossa ja 3. sijalla Algeriassa. Afrikan sekä Lähi- ja Keski-idän kattavalla myyntialueella Peugeot-kysyntä vahvistui 11 prosenttia 61700 autoon. Citroënin asema vahvistui merkittävästi, kun alueella myytiin 38 400 uutta autoa (+ 53,1 %). Myydyin malli on Citroën C-Elysée.

Latinalaisen Amerikan heikentyneillä markkinoilla ilonaiheena oli Meksiko, jossa Peugeot-myynti roihahti 19,6 %. Erityisen kysyttyjä malleja olivat Peugeot 301, Partner sekä maassa vastikään lanseerattu uusi 308.

Peugeotin Tyynenmeren alueen valopilkku oli Etelä-Korea, jossa suosittu 2008-malli veti merkin 132 prosentin kasvuun. Citroën teki puolestaan hyvän tuloksen Japanissa, jossa toimitukset lisääntyivät 67 % Grand C4 Picasson vilkkaan kysynnän ansiosta.