June 27, 2017

PSA Groupen 1,2 litrainen 3-sylinterinen PureTech-turbomoottori jo kolmannen kerran ”Vuoden Moottoriksi”

PSA Groupen 1,2 litrainen 3-sylinterinen PureTech-turbomoottori jo kolmannen kerran ”Vuoden Moottoriksi”

Järjestyksessään 18. kansainvälisessä Engine of the Year Awards -tilaisuudessa Stuttgartissa palkittiin PSA Groupen 1,2 litrainen 3-sylinterinen PureTech-moottori jo kolmannen kerran peräkkäin Vuoden Moottori -arvonimellä 1,0 – 1,4 litraisten luokassa. Arvovaltainen 31 eri maata edustava 58 moottoritoimittajasta koostuva valitsijaraati korostaa palkinnon olevan osoitus siitä, että moottorin tekniset ominaisuudet ja suorituskyky ovat markkinoiden huippua omassa luokassaan.

Teollinen ja kaupallinen menestystarina

PureTech -moottoreita on valmistettu jo yli 850.000 kpl markkinoille tulostaan eli vuodesta 2014 lähtien Francaise de Mécanique -tehtailla Douvrinissa Ranskassa ja Ziang Yangin tehtailla Kiinassa. Moottoreiden kasvaneen kysynnän johdosta tullaan valmistusta laajentamaan Trémeryn tehtaille vuoden 2017 lopulla ja näin kaksinkertaistamaan Ranskan tehtaiden tuotantokapasiteetti. Vuoteen 2019 mennessä vuotuisen tuotannon odotetaan ylittävän 1 miljoonan kappaleen rajan.

1,2 l PureTech 110 ja 130 -moottorit toimivat PSA Groupen autojen keskeisinä voimanlähteinä yli 90 eri versiossa 70 eri maassa. Esimerkkeinä mainittakoon Vuoden autoksi 2017 valittu Peugeot 3008 ja uusi Citroën C3.

Euroopan markkinoilla 1,2 litrainen 3-sylinterinen PureTech-moottoriperhe edustaa 1/3 kaikista PSA Groupen bensiini- ja dieselmoottoreista.

MOTEUR_EB2DTS_GROUPE_PSA_0

Suorituskykyisempi ja ympäristöarvot entistäkin paremmin huomioiva

PureTech-moottorit ovat saaneet kiitosta erityisesti erinomaisesta ajettavuudestaan jo hyvin alhaisilla kierroksilla. 1,2 litraisen 3-sylinterisen turboahdetun PureTech-moottorin kehitystyö jatkuu edelleen. Vuoden 2017 loppuun mennessä PureTech-moottorien suorituskyky ja energiatehokkuus tulevat entisestään paranemaan. Uusi hiukkassuodatin tulee vähentämään päästöjä yli 75% tavoitteena jo nyt alittaa EU-maissa ja Kiinassa vuonna 2020 voimaanastuvat päästönormit. Polttoaineen ruiskutuspaine tullaan nostamaan 250 baariin ja moottori varustamaan uudella turboahtimella. Myös moottorin aerodynamiikka tullaan optimoimaan.

Infographie_GPF BD gb