March 20, 2017

Meksikon MM-ralli: voitto ja suuret odotukset

Meksikon MM-ralli: voitto ja suuret odotukset

Kris Meeke ja Paul Nagle selvisivät voittajina Meksikon MM-rallissa ja toivat Citroën C3 WRC:lle ensimmäisen voiton. Kisa käytiin soratiellä, jollaisella suurin osa MM-rallin kilpailuista käydään, ja nämä tulokset vahvistavat Yves Mattonin ja hänen tiiminsä valmistaman auton potentiaalia. Kausi on nyt todella käynnissä Citroën Total Abu Dhabi WRT tiimille, joka lähtee kolmella autolla tulevaan Tour de Corse -kilpailuun.

KISAN TAPAHTUMAT: HENKEÄSALPAAVA JÄNNITYSNÄYTELMÄ LOPPUVIIVALLE SAAKKA!

Alusta asti näytti siltä, että tämän vuoden Meksikon ralli tulisi olemaan ikimuistoinen. Ensinnäkin rallin järjestäjät onnistuivat uroteossaan rakentaessaan erityisen katsomon Mexico Cityn keskustaan, kuuluisan Zócalon aukiolle. Sateesta huolimatta suuren kaupungin fanit pääsivät kokemaan MM-rallia lähietäisyydeltä tämän uuden katsomon ansiosta.

Valitettavasti matka takaisin Leónin huoltoalueelle, 400km päähän pääkaupungista, päättyi sekasortoon. Ralliin liittymätön liikenneonnettomuus aiheutti tiesulkuja, joiden takia autot jäivät seisomaan useiksi tunneiksi yön aikana. Tästä johtuen autot saapuivat myöhässä takaisin Leóniin, ja perjantaiaamun kaksi ensimmäistä erikoiskoetta jouduttiin perumaan.

Kilpailu alkoi siis todella vasta 55km pituisella ”El Chocolate” nimisellä maraton-erikoiskokeella. Hyödyntäen hyvää rengasvalintaansa sekä hyvää lähtöasemaansa Kris Meeke nappasi erikoiskokeen voiton ja siirtyi kisan johtoon.

Samaan aikaan Citroën C3 WRC:n toinen kuski Stéphane Lefebvre sai myös hyvän startin kisaan. Hän päätti päivän kilpailun kuudentena noudattaen hänelle laadittua suunnitelmaa. Nuori ranskalainen joutui kuitenkin keskeyttämään kisan kolmantena päivänä jokseenkin ikävissä olosuhteissa. Pienestä virheestä johtuen no.8 C3 ajoi ulos EK10:n mutkassa.  Auto kuitenkin välttyi vaurioilta, joten Lefebvre pystyi jatkamaan seuraavana päivänä.

Sillä välin Kris Meeke jatkoi vahvaa näyttöään sijoittumalla ensimmäiseksi El Brincossa (EK11) ja asettamalla nopeimman yhteenlasketun ajan aamun erikoiskokeissa. Hän sijoittui myös ensimmäiseksi Ljas de Oro kierroksella (EK13) kasvattaen eroa Sébastien Ogieriin 30.9s.

Sunnuntaina oli jäljellä ”enää” kaksi erikoiskoetta, joiden läipäisy ratkaisisi Citroën C3 WRC:n voiton. El Calera erikoiskokeessa Citroën Total Abu Dhabi WRT kuskit saavuttivat vaikuttavan tiimituloksen kun Meeke sijoittui ensimmäiseksi ja Lefebvre kolmanneksi.

Derramadero erikoiskokeessa näytti siltä, että Kris Meeke olisi ajamassa itsenä koko kilpailun voittoon.. kunnes hän ajoi ulos radalta vain muutama käännös ennen maaliviivaa! Pohjoisirlantilainen ajautui ulos vauhdikkaassa mutkassa katsojien pysäköintialueelle! Kaikesta huolimatta hän pysyi rauhallisena ja onnistui muutamassa sekunnissa puikkelehtimaan muiden autojen välistä takaisin rallireitille ja ylitti maaliviivan ajalla 13.8s!

Uskomattoman dramaattisen ja stressaavan lopun jälkeen Citroën tiimi juhli Meeken ja Naglen kanssa äänekkäästi ja intohimoisesti Leónin palkintojenjakotilaisuudessa.

600x430CITROËN C3 WRC KÄÄNTÄÄ POTENTIAALINSA TULOKSIKSI

Kun asiat olivat rauhoittuneet hieman, Yves Matton antoi tuomionsa viikonlopun tapahtumista. ”Tämä ensimmäinen voitto soratiellä osoittaa, että Citroën C3 WRC:llä on vankka perusta ja koko tiimi on tehnyt hyvää työtä. Voimme nyt jatkaa auton kehittelyä hieman rennommalla otteella”, korostaa Coitroën Racing tiimin tallipäällikkö. ”Jos saisimme valita, niin tietysti meistä olisi ollut mahtavaa voittaa Monte-Carlossa, koska sillä rallilla on erityinen merkitys Citroënille. Mutta meidän on pidettävä tunteet poissa pelistä ja katsoa asioita käytännöllisesti. Mitä MM-rallin mestaruuteen tulee, nämä tulokset soratiellä – jolla kaksi kolmesta kauden kisoista ajetaan – ja etenkin Meksikon haastavissa olosuhteissa ovat erittäin rohkaisevia.

Korkeuserojen sekä perjantai-iltapäivän korkeiden lämpötilojen vuoksi autoja testattiin kovasti. Viikonlopun monesta miellyttävästä piirteestä Citroën C3:n  luotettavuus nousee listan kärkeen. ”Työstimme paljon jäähdytysjärjestelmiä kehittäessämme autoa”, totesi Citroën rallitiimin tekninen johtaja Laurent Fregosi. ”Lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä se, että meillä ei ole ollut ongelmia tarkoittaa sitä, että voimme keskittyä täysin lisätehon etsimiseen.”

600x430_2LUVUT JA TILASTOT 

    • 5: Kris Meeken erikoiskokeiden voittojen määrä
    • 7: Niiden kuskien lukumäärä, jotka voittivat ainakin yhden erikoiskokeen Meksikossa
    •  2.7: Kris Meeken keskimääräinen aika
    • 1,863.93km: C3 WRC:iden ajama kokonaismatka kauden alusta