January 26, 2015

Loeb säväytti Citroënin moottoriurheiluvuodelle hyvän alun

Loeb säväytti Citroënin moottoriurheiluvuodelle hyvän alun

Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb säväytti Monte Carlo-rallissa ajamalla eniten erikoiskokeiden nopeimpia aikoja. Rallin rinnalla Citroën ainoana autonvalmistaja osallistuu samanaikaisesti myös vakioautoilla ajettavaan rata-autoilun MM-sarjaan. Citroën nähdään lisäksi rallicrossin MM-sarjassa mestaruutta puolustamassa.

Kauden avauskilpailussa Sébastien Loeb tykitti yhdessä Kris Meeken kanssa enemmän parhaita erikoiskoeaikoja kuin muiden tallien kuljettajat yhteensä. Citroën-pilottien nimiin merkittiin kahdeksan nopeinta aikaa, Fordin yksityiskuljettaja Robert Kubica kirjasi neljä parasta aikaa nimiinsä ja Volkswagenin Sébastien Ogier saalisti kaksi pohja-aikaa. Valitettavasti Sébastien Loebin kilpailu sai kolauksen hänelle harvinaisen ajovirheen aiheuttaman vuorenseinämän väkivaltaisen kohtaamisen kautta. Kuuden minuutin aikahukasta huolimatta kestomestari kipusi kilpailun kahdeksanneksi. Kauden avausrallin jälkeen Loeb keskittyy leipätyöhönsä vakioautojen WTCC-sarjassa.

Vakioautosarjan moottorista vauhtia
Citroën Racing on edelleen kehittänyt DS3 WRC-autoaan. Suurin muutos tälle vuodelle löytyy kireämmästä moottorista, joka on käytännössä siirretty WTCC-vakioautosarjan rata-autosta WRC-autoon. Uuden voimanlähteen vaikuttavin muutos on moottorin suurempi huipputeho aikaisempaan moottoriin verrattuna ja siirtyminen nokka-akseleiden pyörittämiseen hammasrattaiden välityksellä. Rata-autoon verrattuna ralliauton moottori tarjoaa voimaa laajemmalla moottorin käyntinopeusalueella.
WRC-autossa muita uusia asioita tälle kaudelle ovat siirtyminen hydrauliseen vaihteensiirtoon, jossa vaihteita komennetaan ohjauspyörän alle asennetulla siivekkeellä. Uudistuksia on tehty myös takajousitukseen ja painojakaumaan. Lisää suorituskykyyn vaikuttavia muutoksia on luvassa kevään Portugalin rallista alkaen.

Rallin MM-sarjassa mukana kaikilla tasoilla
Citroën on mukana rallin MM-sarjassa ainoana autonvalmistaja kaikilla tasoilla, joita ovat WRC1, WRC2 ja WRC3. WRC1-luokassa tehdastallien kuljettajat ottavat mittaa toisistaan kaikkein kireimmällä kalustolla eli WRC-autoilla. Porrasta alemmassa WRC2-luokassa kilpaillaan omasta maailmanmestaruudestaan teknisesti hieman vähemmän viritetyillä turboahdetuilla nelivetoisilla R5-luokan autoilla. WRC3-luokassa puolestaan kilpaillaan etuvetoisilla turboahdetuilla DS3 R3-autoilla. Tässä luokassa 1.1.1986 jälkeen syntyneet eli siis kilpailukauden alkaessa alle 29-vuotiaat kuljettajat ajavat omasta Junioreiden Maailmanmestaruudesta kuudessa MM-rallissa. Tässä sarjassa on tiiminä mukana suomalainen Printsport Oy ajattamassa norjalaista kuljettajaa.

Näiden lisäksi aloittelevat kuljettajat voivat asfalttiralleissa hakea kokemusta 120-hevosvoimaisella Citroën DS3 R1-autolla.

Vakioautoista haetaan täyspottia
Citroën Racing osallistui viime kaudella ensimmäisen kerran vakioautojen WTCC-sarjaan. World Touring Car Championship-sarja on ralliautoilun MM-sarjaa maantieteellisesti laajempi kokonaisuus. Pisteitä kartutetaan osakilpailuissa Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Euroopassa, Venäjällä, Japanissa, Kiinassa, Malesiassa ja Lähi-Idässä. Kaksitoista osakilpailua käsittävä sarja alkaa maaliskuussa Argentiinasta ja päättyy marraskuun lopulla Qatariin.

Viime kaudella Citroën Racing puhdisti palkintopöydän jättämättä muruakaan muille: valmistajien mestaruuden lisäksi Citroën-kolmikko José Maria Lopez, Yvan Muller ja Sébastien Loeb miehittävät kaikki henkilökohtaiset MM-mitalisijat. Tällä kaudella Citroën lähtee pistemetsästykseen neljän kuljettajan voimin.

Rallicrossin MM-sarjassa mestaruus puolustettavana
Rallicrossin tuoreessa WRX-sarjassa Citroënilla ajavalla Petter Solbergilla on kautta aikojen ensimmäinen sarjan maailmanmestaruus puolustettavana. Oman tallinsa kautta sarjassa ajava, toistaiseksi viimeisenä ei-ranskalaisena kuljettajana vuonna 2003 rallin maailmanmestaruuden voittanut, norjalainen ilopilleri jatkaa alkavalla kaudella Super Car-luokan DS3-autollaan mestaruuden jahtaamista.

Rallin MM-sarjan osakilpailut 2015:
22-25.1. Monte Carlo lumella/asfaltilla ajettu kilpailu
12-15.2. Ruotsi lumella ajettava kilpailu
5-8.3. Meksiko soralla ajettava kilpailu
23-26.4. Argentiina soralla ajettava kilpailu
21-24.5. Portugali soralla ajettava kilpailu
11-14.6. Italia soralla ajettava kilpailu
2-5.7. Puola soralla ajettava kilpailu
30.7-2.8. Suomi soralla ajettava kilpailu
20-23.8. Saksa asfaltilla ajettava kilpailu
10-13.9. Australia soralla ajettava kilpailu
1-4.10. Ranska asfaltilla ajettava kilpailu
22-25.10. Espanja asfaltilla ajettava kilpailu
12-15.11. Britannia soralla ajettava kilpailu

kotisivu: http://www.wrc.com/en/

Vakioautojen WTCC-sarjan osakilpailut 2015:
6 -8.3 WTCC Race of Argentina (Termas de Río Hondo)
17–19.4 WTCC Race of Morocco (Moulay El Hassan)
1-3.5 WTCC Race of Hungary (Hungaroring)
15-16.5 WTCC Race of Germany (N’ring Nordschleife)
5-7.6 WTCC Race of Russia (Moscow Raceway)
19-21.6 WTCC Race of Slovakia (Slovakia Ring)
26-28.6 WTCC Race of France (Paul Ricard)
10-12.7 WTCC Race of Portugal (Vila Real)
11-13.9 WTCC Race of Japan (rata nimeämättä)
25-27.9 WTCC Race of China (Shanghai)
30.10–1.11 WTCC Race of Thailand (Buriram)
22-22.11 WTCC Race of Qatar (Losail)

kotisivu: http://www.fiawtcc.com/

Rallicrossin MM-osakilpailut 2015:
24-26.4 Portugali (Montalegre)
19-21.6 Saksa (Estering)
7-8.8 Kanada (GP3Ring)
21-23.8 Norja (Hell)
4-6.9 Ranska (Loheac)
18-20.9 Espanja (Barcelona)
2-4.10 Turkki (Istanbul)
16-18.10 Italia (Franciacorta)
27-29.10 Argentiina (San Luis)

kotisivut: http://www.rallycrossrx.com/