October 7, 2015

Ensi kertaa Ranskan autoteollisuudessa: PSA:n itseajava prototyyppi matkasi 580 km Pariisi-Bordeaux täysin autonomisesti

Ensi kertaa Ranskan autoteollisuudessa: PSA:n itseajava prototyyppi matkasi 580 km Pariisi-Bordeaux täysin autonomisesti

Perjantaina 2.10.2015 PSA Peugeot Citroën –yhtymän itseajava prototyyppi matkasi autonomisesti 580 km Pariisista Bordeaux’n kaupunkiin moottoritietä pitkin osallistuakseen 5-9.10.2015 järjestettävään Intellegent Transport Systems (ITS) -maailman kongressiin.

Edellä mainitut 580 km ajettiin täysin autonomisesti eli auto kulki kuljettajan puuttumatta sen toimintoihin. Auto määritteli itse oman nopeutensa ja suoritti ohitukset huomioiden muut tiellä liikkuneet autot, nopeusrajoitukset ja infrastruktuurin.

PSA-yhtymälle myönnettiin heinäkuussa 2015 ensimmäisenä autonvalmistajana Ranskassa tarvittavat luvat autonomiseen testiajoon normaalin liikenteen ajoväylillä. Lupa koski yhtymän neljää itseajavaa prototyyppiä ja tulee vuonna 2016 laajenemaan käsittämään noin 15 prototyyppiä.

Vastatakseen kuluttajatottumusten muutoksiin ja asiakkaiden uusiin odotuksiin kehittää PSA Peugeot Citroën -yhtymä teknologisia ratkaisuja, joiden ansiosta huomispäivän autot tulevat olemaan entistä älykkäämpiä ja huomioimaan aiempaa paremmin käyttömukavuuden. Autonomisten toimintojen ansiosta inhimillisten erehdysten ja kuljettajien kärsimän väsymyksen aiheuttamien liikenne-onnettomuuksien uskotaan vähenevän. Käynnissä olevat projektit konkretisoituvat nopeasti, kun uusiin sarjavalmisteisiin autoihin tulee tarjolle entistä enemmän kuljettajalle aiemmin kuuluneita toimintoja.

Carlos Tavares, PSA Peugeot Citroën –yhtymän hallituksen puheenjohtaja kommentoi: ”Prototyyppimme suorittama ajomatka on todiste siitä, etteivät autonomiset autot enää ole vain science fictioniä. Edessämme on siirtyminen uudelle, erittäin kiehtovalle liikkumisen aikakaudelle.

ITS Word Congress, Bordeaux 5-10.2015

PSA Peugeot Citroën –yhtymä esittelee järjestyksessään 22. ITS World Congress -tapahtumassa autonomisen eli itseajavan ajoneuvon sekä Car-to-Car tai Car-to-Infrastructure -viestintäjärjestelmät. Nämä järjestelmät tarjoavat kokonaan uudenlaisen informaatiokanavan käyttämällä muiden autojen välittämää dataa sekä infrastruktuuria. Tavoitteena on entistään parantaa tieturvallisuutta ja vähentää liikenneonnettomuuksien määrää.