August 16, 2016

CITROËNIN ELOKUUN KUUKAUSITIEDOTE

CITROËNIN ELOKUUN KUUKAUSITIEDOTE

- Citroën-pakettiautoilla kärkimerkkien 2. korkein kasvuprosentti
- Citroënin alkuvuosi oli paras Euroopassa viiteen vuoteen
- Citroën-mallien todelliset kulutuslukemat julkistettiin
- Linda Jackson on Britannian vaikutusvaltaisin naisjohtaja autoteollisuudessa
- Citroën C3 WRC 2017-testit kiihtyvät
- PSA vahvisti asemiaan tuntuvasti Latinalaisessa Amerikassa

Citroën-pakettiautoilla kärkimerkkien 2. korkein kasvuprosentti

Uusia Citroën-henkilöautoja on rekisteröity seitsemässä kuukaudessa 1143 kappaletta, ja markkinaosuus on 1,55 prosenttia. Uusia pakettiautoja Citroën toimitti heinäkuussa 74 ja tammi-heinäkuun aikana 458 kappaletta, mikä toi 6,1 prosentin markkinaosuuden. Myynti lisääntyi 49,2 prosenttia verrattuna vuoden 2015 vastaavaan aikaan. Näillä luvuilla Citroën on maan 7. suosituin pakettiautomerkki, ja kasvuprosentti on 2. korkein kärkimerkkien joukossa. Suosittuja Jumpereita autoista oli 298 (+ 33 %) ja Jumpyja 135 kappaletta (+141,1 %). Jumper on maan 7. kysytyin pakettiautomalli, Jumpyn kasvuluvut puolestaan kovimmat 19 pakettiautokaupan kärkimallin joukossa.

Citroënin alkuvuosi oli paras Euroopassa viiteen vuoteen

Citroënin myynti Euroopassa kasvoi 7,2 % yhteensä 414 000 autoon tammi-kesäkuun välisenä aikana. Kulunut alkuvuosi oli yhtiön paras viiteen vuoteen, kiitos C4 Picasson, C4 Cactuksen ja C1:n vahvan menestyksen. Berlingo puolestaan oli markkinajohtaja omassa segmentissään. Koko vuodesta odotetaan yhtä positiivista tulosta, sillä markkinoille ovat tulossa uudistuneet C4 Picasso, C3, Jumpy ja Space Tourer. DS:n menekki nousi niin ikään loivasti 0,7 % yhteensä 40 900 autoon, tuoreimpina tulokkainaan maaliskuussa julkistetut uudet DS 3 ja DS 3 Cabrio. Menestykseksi nousseen DS 4 Crossbackin osuus kokonaismyynnistä oli 28 %.

Citroën-mallien todelliset kulutuslukemat julkistettiin

PSA Peugeot Citroën julkaisi heinäkuussa 28 suosituimman automallinsa todelliset kulutuslukemat. Autoteollisuudessa ainutlaatuinen projekti toteutetaan yhteistyössä riippumattomien kansalaisjärjestöjen kuten T&E:n (Transport & Environment) ja FNE:n (France Nature Environment) kanssa. Kulutusmittauksia valvoo Bureau Veritas, ja ne toteutetaan yleisillä teillä normaalin liikenteen keskellä. Reitti sisältää 25 km kaupunkiajoa, 39 km maanteitä ja 31 km moottoriteitä, ja esimerkiksi auton ilmastointi on mittauksen aikana toiminnassa. Tuoreimman vaiheen mittauksissa oli mukana 11 Citroënia C1-, C3-, C3 Picasso -, C4-, C4 Cactus -, C4 Picasso -, Grand C4 Picasso – ja Berlingo –mallisarjoista. Normin mukaisten ja todellisten päästöarvojen ero oli mallista riippuen 1,5­–2,6 litraa/100 km. Pienin ero mitattiin C4 Cactus BlueHDi 100 –mallille 16 tuuman renkailla: normikulutus on 3,6 l/100 km, mitattu kulutus 5,1 l/100 km. Testiin otti osaa myös kaksi DS 3 ja yksi DS4 –mallinen auto. DS-mallistossa kulutuseroksi mitattiin 1,4–1,7 l/100 km.

Linda Jackson on Britannian vaikutusvaltaisin naisjohtaja autoteollisuudessa

Brittiläinen Autocar on valinnut Citroënin toimitusjohtajan Linda Jacksonin Ison-Britannian vaikutusvaltaisimmaksi autoteollisuuden naisjohtajaksi. Jacksonin valinnassa painoivat erityisesti hänen johtamiskykynsä, joiden ansiosta Citroënin ”Be different, feel good” –motto on muuttunut kovaksi menestykseksi brittimarkkinoilla. Auto Express –lehti puolestaan nimesi kesäkuussa Jacksonin maan toiseksi vaikutusvaltaisimmaksi autoteollisuusvaikuttajaksi 50 kärkinimen joukosta. Jackson on työskennellyt Citroënilla vuodesta 2005 lähtien. Koko brändin toimitusjohtajana hän on toiminut kesäkuusta 2014 alkaen.

Citroën C3 WRC 2017-testit kiihtyvät

Kris Meeke ja Graig Breen näyttivät Citroënin nykyisen WRC-auton potentiaalin voittamalla ja sijoittumalla kolmanneksi kauden nopeimmassa MM-rallissa Jyväskylässä. Voitosta huolimatta Citroën osallistuu tällä kaudella vain valikoituihin osakilpailuihin PH Sport-yksityistallin kautta. Ensi vuonna Citroën palaa jälleen tehdastallina sarjaan C3 WRC 2017-autolla. Tuleva uutuus tulee uusien vapaampien teknisten sääntöjen mukaan olemaan näyttävämpi ja nopeampi. Uuden auton testirytmi kiihtyy tulevien kuukausien aikana. Maalis- elokuun välillä autolla on ajettu kuusi testiä soralla, ja heinä – syyskuun aikana uutuutta testataan peräti viidesti asfaltilla. Yleisön silmien eteen auto tuodaan ensi kerran Pariisin Autonäyttelyssä 29. syyskuuta. Ensi vuoden rallin MM-sarja alkaa 18.1.2017 perinteisellä Monte Carlo-rallilla.

PSA vahvisti asemiaan tuntuvasti Latinalaisessa Amerikassa

PSA Peugeot Citroënin alkuvuosi Latinalaisen Amerikan vaativilla markkinoilla sujui vahvoissa merkeissä. Myynti kasvoi 16,4 % yhteensä 88 800 autoon, vaikka maanosan automarkkinoilla koettiin samaan aikaan 8,2 % kysynnän lasku. Esimerkiksi Chilessä markkinaosuus nousi kaikkien aikojen ennätykseen, yli 7 prosenttiin. Citroënin kysyntä vahvistui erityisesti Argentiinassa (+ 29 %) ja Chilessä (+ 55 %). Uusi Citroën C3 Aircross on Brasilian lisäksi nyt saatu myyntivalikoimiin myös Argentiinassa.