July 14, 2015

Citroënin heinäkuun kuukausitiedote

Citroënin heinäkuun kuukausitiedote

- Citroënin kasvu omaa luokkaansa pakettiautoissa alkuvuonna
- Sataa ”rättäriä” odotellaan heinäkuussa Puumalaan
- Suosio maailmalla yllätti, Cactus-tuotantoa lisätään
- Jumpyn ”postivaunuversio” juhlisti tuotantoennätystä tehtaalla
- Citroën tukee pyöräilytallia Ranskan ympäriajossa

Citroënin kasvu omaa luokkaansa pakettiautoissa alkuvuonna

Citroën oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla eniten pakettiautomyyntiään kasvattanut merkki Suomessa. Tammi-kesäkuun aikana Citroën myi 270 tavara-autoa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan kauppoja tehtiin 145. Kumulatiivinen muutos oli huimat 86,2 prosenttia, mikä on kovin lukema kotimaisessa pakettiautomyynnissä alkuvuoden aikana. Citroënin markkinaosuus nousi samaan aikaan 4,6 prosenttiin viime vuoden 2,7:stä. Citroën oli näin Suomen 6. suosituin pakettiautomerkki. Kasvun takana on uusi Jumper, joka on kerännyt paljon kiitosta muunneltavuudellaan ja vakiovarustuksellaan.

Sataa ”rättäriä” odotellaan heinäkuussa Puumalaan

Kansainvälinen 2CV-kokoontuminen valtaa Puumalan Lintusalon 17.–19.7 ja paikalle odotellaan jopa yli sataa ”rättäriä” kuljettajineen Suomesta ja pääosin ulkomailta. Tapahtumalla juhlistetaan tasan 40 vuotta sitten järjestettyä ”1. Kansainvälistä 2CV-ystävien kokousta” Suomessa Puumalan Pistohiekalla. Se järjestettiin 2CV-harrastaja Teemu Eerolan aloitteesta, ja Eerola on myös tämänkesäisen tapahtuman suojelija. Merkittävä osa Puumalaan tulijoista jatkaa Suomesta Puolassa pidettävään 2CV-ystävien 22. maailmankokoukseen, johon arvioidaan osallistuvan jopa 5000 autokuntaa. Suomen Citroën 2CV Kilta on perustettu vuonna 1962.

Suosio maailmalla yllätti, Cactus-tuotantoa lisätään

Citroën C4 Cactus on osoittautunut niin kysytyksi malliksi Euroopan ulkopuolellakin, että yhtiö on päättänyt kasvattaa mallin tuotantoa ja laajentaa sen markkina-aluetta. Cactuksen myynti käynnistyy Australiassa, Etelä-Afrikassa ja mahdollisesti myös Kaakkois-Aasiassa, toimitusjohtaja Linda Jackson vahvisti Automotive News Europen haastattelussa. Alun perin Cactus oli tarkoitettu pelkästään Euroopan markkinoille, mutta raikas muotoilu ja ajanmukainen teknologia ovat lisänneet kiinnostusta siihen muuallakin. Cactuksen ensimmäisen vuoden myynniksi laskettiin 70 000 kappaletta, mutta tilauksia on kertynyt jo 74 000. Siksi mallia lähellä Madridia Villaverdessä valmistavan tehtaan vuosikapasiteettia aiotaan lisätä 10 000 autolla, Jackson kertoi.

Jumpyn ”postivaunuversio” juhlisti tuotantoennätystä tehtaalla

PSA Peugeot Citroënin tehdas Ranskan Sevelnordissa juhlisti 2,5 miljoonan valmistetun ajoneuvon rajapyykkiä Citroën Jumpylla. Eikä kyseessä ollut mikään listamalli, vaan Ranskan postilaitokselle räätälöity erikoismalli. Autoyksilö on osa 1200 auton sarjaa, jonka postilaitos ostaa kahden vuoden aikana. Viimeisen viiden vuoden kuluessa Citroën on toimittanut lähes 25 000 autoa postin autohankinnoista vastaavalle Vehiposte-yksikölle. Osa postille varusteltavista Jumpyista on umpipakettiautoja, osa ikkunallisia malleja. Istuin- ja tavaratilajärjestelyt on kehitetty erityisesti postinjakelun tarpeisiin. Lisäksi ajonopeus on rajoitettu 110 kilometriin tunnissa, ja autoihin on integroitu ekoajamisen opastus- ja seurantajärjestelmä.

Citroën tukee pyöräilytallia Ranskan ympäriajossa

Citroën on pyöräilyn huipputalleihin lukeutuvan Tinkoff-Saxon tukena parhaillaan pyöräiltävässä Ranskan ympäriajossa. Järjestyksessä jo 102. Tour de France päättyy Pariisiin 26.7. Citroën on toimittanut tallin käyttöön 24 autoa, pääosin C5 Tourer –malleja, joita käytetään erilaisissa urheilijoiden vaatimissa huolto- ja varustelutehtävissä huippusuorituskykyä vaativan reitin varrella. Tinkoff-Saxo-tallissa ajavat muun muassa Espanjan Alberto Contador , Slovakian Peter Sagan , Puolan Rafal Majka sekä Italian Ivan Basso .