Urheilu

Légende ci-dessous
Urheilu

KESTÄVYYSTESTIT

01_histoire_sport_epreuvesenduranceHuiles Yacco -öljy-yhtiön aloitteesta Linas-Montlhéryn kilparadalla järjestettiin kuuluisat Rosalie-autojen kestävyysennätyskokeet. Kaikkiaan kahdeksan autoa kiersi rataa lokakuusta 1931 heinäkuuhun 1935 saaden haltuunsa kaikkiaan 358 kansainvälistä ennätystä ja 192 maailmanennätystä.
Yksipaikkaisiksi kilpa-autoiksi koriltaan muunnetut autot olivat malliltaan C6 tai 15CV (kuusisylinterisellä moottorilla) lukuun ottamatta Petite Rosalie -mallia (8CV, jossa oli nelisylinterinen moottori), Rosalie VII -mallia (7CV Traction Avant) ja Rosalie IX -mallia sekä yhtä 11CV Légère Traction Avant -mallia, joka ajoi maaliskuusta toukokuuhun 1936 kaikkiaan 100 000 km:n kestävyyskokeen.
Samalle radalle palasi tämän jälkeen kaksi muuta Citroënia. Vuonna 1937 kilpaan osallistui Spéciale Citroën, jossa oli hyötyajoneuvoista tuttu dieselmoottori, ja vuonna 1953 mukaan tuli puolestaan 2CVA:n pohjalta rakennettu Barbot Spéciale.

RALLIT

02_histoire_sport_rallyes_captureCitroën osallistui ensimmäistä kertaa virallisesti ralleihin DS-mallilla. Auton erinomainen kaasunestejousitus sai aikaan ihmeitä. DS:ää seurasivat SM ja CX, joista viimeksi mainittu kunnostautui 70-luvun lopulla Pariisi-Dakar-rallissa. Vuosina 1990 – 1997 Citroën hallitsi rallin maailmancupia ZX Rallye Raid -malleilla vieden viisi valmistajien mestaruutta.
Uusia haasteita etsiessään Citroën kääntyi perinteisten rallien puoleen vuonna 1998 autonaan Xsara Kit-car. Sen avulla merkki voitti ensimmäiset maailmanlaajuiset palkintonsa.
Vuonna 2001 Citroën lähti tunnettuun WRC-sarjaan ja nousi Sébastien Loebin myötä huipulle. Huolimatta vuoden 2006 katkosta Citroën voitti vuonna 2009 viisi valmistajien maailmanmestaruutta.

WRC

03_histoire_sport_wrc_captureRanskan mestaruussarjassa autojaan laajamittaisesti testattuaan Citroën lähti tunnettuun WRC-sarjaan vuonna 2001. Kauden lopussa Sanremon rallissa huomiota herätti lupaava nuori kuljettaja. Ällistyttävän hillitty Sébastien Loeb nousi rauhallisesti palkintopallin toiseksi korkeimmalle korokkeelle.
Historia on jatkanut kulkuaan, eikä mikään ole voinut enää pysäyttää sitä. Erottamattomat Citroën ja Loeb/Elena-tiimi kipusivat huipulle yhdessä. Vuonna 2003 Citroën voitti ensimmäisen viidestä maailmanmestaruudesta. Seuraavan kauden Sébastien Loeb ja Daniel Elena avasivat kuuden peräkkäisen voiton sarjalla. Sittemmin C4 WRC on jatkanut Xsara WRC:n perinteitä yhtä loistokkaasti.