Seikkailu

Légende ci-dessous
Seikkailu

“CROISIERE” RETKIKUNNAT

01_histoire_aventure_croisieres_captureHerättääkseen huomiota vuonna 1922 esitellyille telaketjuautoilleen André Citroën päätti ajaa niillä Saharan halki molempiin suuntiin: Toggourt-Timbuktu-Toggourt ajalla 17.12.1922 – 7.3.1923.
Onnistuneen kokeilun jälkeen järjestettiin Mustan Afrikan retkikunta, joka risteili tämän jälkeen 28.10.1924 – 26.6.1925 koko Afrikan halki pohjoisesta etelään eli Colomb-Bécharista Kapkaupunkiin saakka.
Keltainen retkikunta kulki halki Aasian 4.4.1931 – 12.2.1932 matkaten Beirutista Pekingiin. Tämän jälkeen Citroën toimitti kolme telaketjuautoa amiraali Byrdille tämän Antarktiksen retkikuntaa varten 25.9.1933 – 2.2.1935 sekä viisi telaketjuautoa Kanadan kalliovuorilla järjestettyä Valkoista retkikuntaa varten 4.7. – 24.10.1934.

KESTÄVYYSAJOT

02_histoire_aventure_raids_captureEnsimmäinen Citroën-kestävyysajo (Pariisi-Kabul-Pariisi) järjestettiin elokuussa 1970 ja vei 494 autoa eli Méharia, Dyanea ja varsinkin 2CV:tä 16 500 km:n pituiseen koitokseen Keltaisen retkikunnan jäljissä.
Tämän seikkailun menestys on sitä luokkaa, että vuotta myöhemmin järjestetyssä Pariisi-Persepolis-Pariisi-kestävyysajossa taas 467 miehistöä otti mittaa toisistaan ja ajoi Persian valtakunnan entiseen pääkaupunkiin kaikkiaan 13 500 km:n matkan. 1973 puolestaan Afrikan kestävyysajon 50 2CV:tä ajoi 8 000 km:n matkan halki Saharan autiomaan.
Vasta vuonna 1988 kaikkiaan 140 nuorta eurooppalaista kuljettajaa ajoi AX:illään Kiinan läpi etelästä pohjoiseen. Operaatio Lohikäärme sisälsi 4 500 km ajoa. Master-rallin oheistapahtumana vuonna 1997 järjestetyssä Berlingo-kestävyysajossa 157 autokuntaa matkasi Pariisista Samarkandin kautta Moskovaan noin 8 500 km:n reittiä pitkin.