Mainonta

Légende ci-dessous
Mainonta

TAPAHTUMAT

01_histoire_publicite_evenementiel_captureAndré Citroënin viestintäpolitiikka nojasi ennen muuta näyttävyyteen. Niinpä 7. autonäyttelyn avajaisissa vuonna 1922 lentokone piirsi Pariisin taivaalle Citroënin nimen savukirjaimin 5 kilometrin matkalle.
Vuodesta 1925 vuoteen 1934 Citroën panosti näkyvään mainontaan kirjoittaen nimensä Eiffel-torniin 30 metriä korkein valokirjaimin (250 000 lamppua ja 600 km sähköjohtoa). Juuri tämä valaistus opasti Charles Lindberghiä Atlantin ylityksen viimeisinä hetkinä.
Mainonta on saanut myös aikakaudelle täysin uusia muotoja, kuten mainosletkoja, joissa kaikki merkin autot ajavat pitkin Ranskaa ja asettuvat päiväksi tai pariksi paikallisen Citroën-edustajan läheisyyteen.

 

LIIKENNEMERKIT

02_histoire_publicite_signaletiqueEnsimmäinen Citroën-automainos ilmestyi vuonna 1919. Siinä kerrottiin maineikkaan Tyyppi A:n tulosta markkinoille – kuukausi ennen auton valmistuksen alkua. Juuri tällainen ennakointi yhdistettynä innovaatioiden ja näyttävien tapahtumien järjestämiseen on leimallista André Citroënin viestinnälle.
Tuolloin liikennemerkit olivat sponsoroituja. Tunnettuutta tavoitteleva André Citroën ymmärsi pian niiden merkityksen yritykselle. Hän levitytti kaikille Ranskan teille liikennemerkit ja opastetaulut, joissa kerrottiin, että ne olivat Citroënin lahjoittamia. Kaikkiaan 150 000 taulua pystytettiin eri puolille Manner-Ranskaa. Nämä 150 000 taulua muistuttivat selvästi merkin oman myyntiverkoston mainostauluja. André Citroën ymmärsi mainonnan voiman ennen muita.

TELEVISIO

03_histoire_publicite_television_capture2CV:n myötä Citroën avasi vuonna 1968 tv-mainoskauden Ranskassa. Vasta RSCG-mainostoimistoon vuonna 1974 siirryttyään Citroën kuitenkin valtasi kuvaruudut.
Citroën löi yleisön ällikällä, kun Visa ampaisi ilmaan lentotukialukselta tai nousi pintaan sukellusveneen mukana. Mainostekstissä viitattiin Visan häkellyttävyyteen. Vuonna 1985 näyttävien mainosten kampanja alkoi “Villin kärkimerkin” myötä, ja Citroën ryhtyi myös uskaliaisiin tempauksiin, joista esimerkkinä mainittakoon Kiinan muuri.
Xantian myötä vuonna 1993 Citroën omaksui Ranskassa uuden mainoslauseen: “Et voi kuvitellakaan, mitä kaikkea Citroën voi tehdä sinulle”. Jatkuvasti uusiutuvaan luovuuteen nojaava mainonta läheni tuotetta, esimerkkinä tanssiva “C4 Dancer” vuonna 2005. Mainos saavutti maailmansuosion.

JULISTEET

04_histoire_publicite_affichage_captureAndré Citroën piti mainontaa ensiarvoisan tärkeänä. Niinpä jo 20-luvulla Pierre Louys (yhtiön piirtäjä, valokuvaaja ja mainosvastaava vuoteen 1934) suunnitteli näyttäviä julisteita ja käytti lahjakkaita piirtäjiä.
Ensimmäinen aikakausi päättyi ja seuraava alkoi, kun vuoroon tuli Robert Delpire. Tämä sanojen ja kuvien velho loi aivan uuden tyylin, jolle oli ominaista erityisen viimeistelty loppusilaus ja ajasta irrallinen humoristinen sävy. Mainoksissa näkyi taiteellinen kuva 2CV- tai DS-mallista pienimpiä yksityiskohtia myöden ennakkoluulottomia tekniikoita ja materiaaleja käyttäen.
Vuonna 1981, kun mainostoimistona oli RSCG (jo vuodesta 1974), kärkimerkki näkyi kaikkialla Savignacin julisteissa. Lyhyesti sanottuna koko Citroënin tarinalle ovat tyypillisiä kansakunnan muistiin painuneet mainossivut.