Identiteetti

Légende ci-dessous
Identiteetti

CREATIVE TECHNOLOGIE

01_histoire_identite_creativetechnologie_capturePerustajansa syntymäpäivää juhlistaakseen ja kunnianosoituksena menneisyydelleen Citroën otti 5.2.2009 käyttöön uuden tunnuslauseensa: Créative Technologie eli luova teknologia. Kaiken toiminnan liikkeelle paneva voima, Créative Technologie, leimaa kaikkia Citroënin näkyviä toimia ja merkitsee kaikille näkyvällä tavalla merkille luonnostaan kuuluvan omimman alueen.
Luovuus on pysyvä osa Citroënia. Teknologia on automerkkien pääasiallisin osa-alue. Créative Technologie tarkoittaa asiantuntemusta, joka on teknistä ja tieteellistä osaamista syvempää. Se tarkoittaa oikeiden ja usein yllättävienkin ratkaisujen keksimistä sekä lisäksi uusien autojen ja palvelujen kehittämistä.
Créative Technologie on enemmän kuin tunnuslause, se on Citroënin lupaus luovasta teknologiasta.

ANDRE CITROEN

02_histoire_identite_andrecitroen_captureAndré Citroën syntyi 5. helmikuuta 1878. Häntä pidetään yhtenä autoteollisuuden merkkihenkilöistä. Hän eli Pariisissa, matkusteli Yhdysvalloissa ja suunnitteli yritykselleen kansainvälistä tulevaisuutta. Hänen kykynsä nähdä muita kauemmas tulevaisuuteen oli kenties yksi hänen lahjakkuuttaan selittävä tekijä.
Citroën oli vain 24-vuotias perustaessaan ensimmäisen yrityksensä, joka oli Citroënin hammaspyöräverstas. Hän muutti sen ensimmäisen maailmansodan jälkeen tehtaaksi, jossa hän ryhtyi valmistamaan autoja. Hänen tehtaansa kehittyi tuottavuuden esikuvaksi Yhdysvalloista tuotujen Fordin menetelmien avulla. André Citroënin kauaskantoisena tavoitteena oli popularisoida auto ja tehdä siitä arjen kulkuväline.
Citroën kuoli 3. heinäkuuta 1935. Hänen rohkeutensa ja osaamisensa eivät ole painuneet unholaan, vaan näkyvät yrityksen toiminnassa yhä tänäkin päivänä.

KAKSOISKÄRKIMERKKI -LOGO

03_histoire_identite_logo_captureOllessaan vuonna 1900 matkalla Puolassa André Citroën tutustui menetelmään, jolla työstettiin viistottuja hammaspyöriä. Hän keksi aloittaa teollisen uransa tätä teknologiaa käyttäen. Hän päätti ostaa valmistusmenetelmän lisenssin ja perusti ensimmäisen yrityksensä eli hammaspyöräverstaan nimeltään Société des Engrenages Citroën.
Kun André Citroën vuonna 1919 aloitti autonvalmistuksen, hän valitsi yrityksen tunnukseksi kaksoiskärkimerkin, joka kuvastaa kahta hammaspyörän hammasta. Logo muutti ajan mittaan, mutta säilyi keltasinisenä aina 1980-luvulle saakka, jolloin valkoista logoa ryhdyttiin painamaan punaiselle pohjalle dynaamisuuden korostamiseksi.
Vuodesta 2009 lähtien kärkimerkki on ollut ilman kehystä, ja nykyään merkki on kolmiulotteinen. Kohoumallinen merkki erottuu vahvana ja selkeänä.