January 19, 2016

Citroën ja DS myivät 1,2 miljonaa autoa vuonna 2015

Citroën ja DS myivät 1,2 miljonaa autoa vuonna 2015

Citroën myi viime vuonna 1,16 miljoonaa ja DS 102 000 uutta autoa. Citroënin maailmanlaajuinen myynti valui 2 prosenttia vuodesta 2014, mutta vastaavasti kysyntä kääntyi 3 prosentin kasvuun jo viimeisen vuosineljänneksen aikana. Euroopassa myydyt 731 000 autoa toivat merkille sen parhaan tuloksen siten vuoden 2012. Joka neljäs uusi Citroën-malli myydään Kiinassa.

Citroënin viime vuonna myymät 1 161000 uutta henkilö- ja tavara-autoa toivat sille 39 prosentin osuuden koko PSA-konsernin myynnistä. DS toimitti asiakkailleen 102 000 uutta autoa, mikä vastaa 3,4 prosenttia PSA:n tuotannosta. Kaikkiaan PSA Peugeot Citroën myi viime vuonna 2 973 000 uutta ajoneuvoa.

Eurooppa on Citroënin merkittävin markkina-alue, sillä viime vuonna maanosassa myytiin 731 000 uutta Citroënia (+ 3%). Merkin asema vahvistui Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Italiassa ja Saksassa. Tulokseen vaikuttivat erityisesti kolme henkilöautomallia: C4 Picasso (113 000 kpl), C4 Cactus (82 000) ja uusi C1 (60 000) sekä tavara-autot, kuten oman segmenttinsä markkinajohtaja Berlingo. C4 Cactusta on myyty maailmanlaajuisesti julkistamisestaan lähtien jo yli 130 000 kappaletta, ja mallille on myönnetty 35 autoalan palkintoa kuten huhtikuussa 2015 saatu World Car Design of the Year –tunnustus.

Kiina on Citroënin suurin yksittäinen myyntimaa, sillä joka 4 uusi Citroën ­– viime vuonna yli 300 000 kappaletta – myydään siellä. Viimeisellä vuosineljänneksellä merkin kysyntä Kiinassa kasvoi 10 %. Menestyksen takana ovat C3-XR SUV (68 000 kpl), C-Elysée (90 000 kpl), C4 Sedan (8000 kpl vain 3 kk:n aikana) sekä menestys kuluttajatutkimuksessa. Yhteisyritys Dongfeng Citroënin paikallinen myymäläverkosto saavutti kärkisijan asiakastyytyväisyydessä Kiinan JD Power Customer Satisfaction Index –tutkimuksessa vuonna 2015.

Lähi-idässä ja Afrikan alueella Citroën-myynti nousi peräti 16,1 prosenttia 61 500 uuteen autoon. Erityisen hyviä tuloksia tehtiin Turkissa (+43 %), Israelissa (+79 %) sekä Tunisiassa (+29 %). Kysytyin oli C-Elysée, joka on Citroënin suosituin malli alueella. Latinalaisen Amerikan maissa Citroën myi yhteensä 56 600 uutta autoa. Marraskuussa alueella julkistettiin uusi C3 Aircross, joka valmistetaan Brasilian Porto Realissa.

DS:n asiakkailleen toimittamista 102 000 autosta Eurooppaan toimitettiin 76 500 ja Kiinaan 21 500 kappaletta. Euroopassa esiteltiin muun muassa uudistuneet DS 5, DS 4 sekä DS 4 Crossback, minkä lisäksi myyntiverkosto vahvistui. Euroopassa toimii nyt 17 DS-erikoismyymälää sekä 78 DS-salonkia. Kiinassa ranskalaiset merkkituotteet kiinnostavat edelleen niin, että DS:n paikallinen kysyntä kasvoi 46 prosenttia.

Citroënin toimitusjohtaja Linda Jackson kommentoi vuoden 2015 myyntitulosta näin: ”Citroën pysyi kurssissaan vuonna 2015, huolimatta toimintaympäristön tuomista vaikeuksista Latinalaisessa Amerikassa ja Euraasiassa. Teimme Euroopassa parhaan tuloksemme sitten vuoden 2012 ja etenimme Lähi-idässä, Afrikassa ja Intian-Tyynenmeren alueilla. Kiinassa tuotteidemme kysyntä kasvoi 10 prosenttia vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Tärkein syy olivat viimeisimmät lanseerauksemme C1, C4 Cactus sekä Kiinassa C3-XR. Uusi, ihastusta herättänyt ilmeemme näkyy erityisesti Aircross- ja Cactus M –konseptimalleissa.”

DS:n toimitusjohtaja Yves Bonnefont: ”Laskimme vuonna 2015 perustan pitkäaikaiselle myyntistrategialle, uudelle merkki-identiteetille, uudistuneelle mallistolle sekä DS-erikoismyymäläverkostolle. Moottorimallistossamme yhdistyvät nyt voima ja tehokkuus, autoissamme käytetään viimeisen sukupolven EAT6-automaattivaihteistoa ja tarjolla on uusia älypuhelimiin yhdistettäviä palveluratkaisuja. Katsomme siis vuotta 2016 hyvin luottavaisin mielin.”